W
roku szkolnym 2009/2010 w naszej szkole już po raz drugi
realizowany jest projekt w ramach Programu Leonardo da Vinci „Uczenie
się przez całe życie”. Tegoroczne działania przebiegają pod
hasłem „Droga do sukcesu na rynku pracy poprzez doskonalenie
umiejętności zawodowych”. W stażach zagranicznych w Czechach
i Niemczech uczestniczyło 15 uczniów klas hotelarskich oraz 15
uczniów klas ekonomicznych. O udziale uczniów w projekcie
zadecydowały osiągnięte przez nich wyniki z przedmiotów
zawodowych i języków obcych oraz opinia wychowawcy o zachowaniu
i przestrzeganiu zapisów regulujących pracę szkoły.
Przed wyjazdem na staż…
Przed wyjazdem na staż uczniowie uczestniczyli w dodatkowych
lekcjach przygotowujących ich do wyjazdu. W przygotowaniu
zawodowym, językowym, kulturowym i pedagogicznym uczestniczyli
wszyscy uczniowie zakwalifikowani do projektu. Dodatkowo
uczniowie uczestniczyli w spotkaniach informacyjnych. Odbyły
się spotkania organizacyjne z uczniami i rodzicami, gdzie
wyjaśnione zostały kwestie związane z organizacją stażu i moim
bezpieczeństwem – Sandra z klasy III f T. Dzięki
przygotowanej prezentacji oraz opracowanym broszurom
informacyjnym uczniowie poznali między innymi program stażu,
zakres swoich obowiązków, miejsca odbywania stażu, warunki
lokalowe i socjalne. Przed wyjazdem, podczas przygotowań
udzielono mi wszelkich informacji o miejscu odbywania stażu,
zakwaterowaniu, jak również udzielono mi przydatnych wskazówek
pomocnych przy doborze osobistych przedmiotów – Mariola z
klasy IV b T.
Podczas stażu …
Grupa uczniów z klas hotelarskich wyjechała na staż do Czech.
Swoje praktyki zorganizowane przez Zespół Szkół w Šilheřovicach
młodzież odbyła w Hotelu BulyAréna w czeskich Kravařach. Podczas
trwania stażu uczniowie doskonalili swoje umiejętności aranżacji
sali konsumpcyjnej, serwowania potraw i napojów, obsługi gości i
dokonywania rezerwacji w programie komputerowym. Dzięki temu
stażowi poszerzyłam umiejętności dotyczące mojego zawodu –
Jessica z klasy III g T. Staż stał się również świetną okazją do
wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce, elastyczności,
mobilności, przedsiębiorczości i dostosowania się do pracy w
innych warunkach.
Uczniowie klas ekonomicznych odbywali staż
w niemieckiej firmie F+U Sachsen gGmbH w Chemnitz. Podczas
praktyk uczniowie mieli między innymi możliwość posługiwania się
technologią komputerową poznając niemieckie programy księgowe,
magazynowe i kadrowe, sporządzali dokumentację handlową związaną
z zaopatrzeniem i zbytem.
Zapoznaliśmy się z warunkami zawierania umów sprzedaży oraz
kontaktów handlowych, które obowiązują na terenie Niemiec.
Tworzyliśmy także na podstawie dokumentów źródłowych zamówienia
na towary – Iwona z klasy
IV b T. Wykonywane prace na miejscu stażu były poszerzeniem
wiadomości zdobywanych na zajęciach w Polsce w ramach
przedmiotów zawodowych. Staż pomógł mi udoskonalić nabyte
umiejętności – Justyna z klasy IV b T. Myślę, że
doświadczenie zdobyte na stażu przyda mi się w dorosłym życiu -
Ola z klasy III b T.
Wyjazdy w ramach projektu to również szansa na doskonalenie
umiejętności językowych uczniów. Konieczność radzenia sobie z
obowiązkami zawodowymi oraz nawiązywanie kontaktów
interpersonalnych ze społecznością lokalną sprawiło, iż
uczniowie udoskonalili swoje umiejętności językowe.
Udoskonaliłam umiejętność porozumiewania się z obcokrajowcami –
Malwina z klasy III g T.
Założenia realizowanego projektu nie ograniczały się jednak
tylko do doskonalenia umiejętności zawodowych i językowych.
Uczniowie mieli również możliwość uczestniczenia w wycieczkach
przedmiotowych oraz kulturowych. W Niemczech zwiedzili Chemnitz,
Lipsk oraz stolicę Saksonii, Drezno. W Czechach zobaczyli m.in.
Pragę, miejscowość Kutná Hora oraz Opavę. Poznaliśmy obyczaje
panujące w Niemczech. Mieliśmy także styczność ze stażystami z
Bułgarii, Włoch, Litwy oraz Turcji – Iwona z klasy IV b T.
Podczas dwutygodniowych praktyk znalazł się również czas na
poznanie społeczności lokalnej, co przyczyniło się również do
przełamywania barier w komunikowaniu się w języku obcym.
Uczestniczyłam w jarmarkach świątecznych regionu Sachsen, miałam
możliwość rywalizacji sportowej z okolicznymi mieszkańcami –
Mariola z klasy IV b T. Czas wolny podczas stażu spędziłam
dosyć aktywnie: miałam możliwość korzystania z między innymi z
Aqua parku, kortu tenisowego, kręgielni, fitness clubu –
Jessica z klasy III g T. Na terenie ośrodka mieściły się
obiekty sportowe, kręgielnia oraz sala komputerowa z których
mogliśmy korzystać w wolnym czasie. W pokojach były telewizory z
DVD, wiec wieczorami oglądałam filmy – Ola z klasy III b T.
Na miejscu wraz z uczniami przebywali opiekunowie z organizacji
wysyłającej. Grupą niemiecką opiekowała pani Katarzyna Panfil, z
kolei opiekę nad uczniami w Czechach sprawowała pani Iwona
Wewióra. Dodatkowo grupami przebywającymi na stażu opiekowali
się przedstawiciele instytucji partnerskich. Na miejscu był
ze mną opiekun, który służył mi cały czas pomocą, utrzymywałam
też mailowy kontakt z organizacją wysyłającą – Ewelina z
klasy III b T.
Po stażu …
Czas na stażu szybko minął. Stażyści po przybyciu do kraju mieli
okazję podzielenia się wrażeniami i refleksjami z uczniami
szkoły. Już wkrótce uczniowie otrzymają dokumenty Europass
Mobilność (organizacja wysyłająca nawiązała kontakt z Krajowym
Centrum Europass), potwierdzające nabyte umiejętności zawodowe,
językowe i zdobyte kompetencje społeczne. Myślę, że otrzymane
dokumenty pomogą mi w przyszłości w zdobyciu ciekawej pracy –
Silvia z klasy III f T. Rezultaty stażu przeszły moje
najśmielsze oczekiwania. Wyniosłem z niego bardzo dużo, wiele
się nauczyłem, poprawiłem nabyte wcześniej umiejętności,
podszkoliłem umiejętności językowe – Bartek z klasy III g T.
Małgorzata Lach
koordynator projektu
Wypowiedzi uczniów zaczerpnięte zostały z
raportów złożonych w aplikacji Rap4Leo oraz z mailowych relacji
do organizacji wysyłającej.
Projekt został zrealizowany przy
wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu
„Uczenie się przez całe życie” Publikacja odzwierciedla jedynie
stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie
ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną niej zawartość
merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej
informacji.
Przeczytaj więcej o projekcie