Aktualności              Strona Główna
Więcej o realizowanych projektach Leonardo da Vinci
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Staże zagraniczne ekonomistów i hotelarzy

Doświadczenie zawodowe i znajomość języków obcych to kluczowe elementy decydujące o szansach młodych ludzi na zdobycie ciekawej, zgodnej z zainteresowaniami pracy.

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom rynku pracy w Zespole Szkół Nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju już po raz 3 wdrożony został projekt w ramach Programu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”. Już 168 uczniów Technikum skorzystało z szansy podniesienia swoich umiejętności zawodowych poza granicami kraju. Tegoroczne działania przebiegają pod hasłem „Staże zagraniczne szansą kariery zawodowej dla przyszłych ekonomistów i hotelarzy”.

W listopadzie 15-osobowe grupy uczniów klas ekonomicznych i hotelarskich wyjechały na praktykę zawodową do niemieckiej firmy F+U Sachsen gGmbH w Chemnitz.

Przygotowania ...

Przygotowania do wyjazdu rozpoczęły się już w sierpniu, kiedy to wyłoniona w drodze rekrutacji grupa młodzieży, uczestniczyła w zajęciach językowych, zawodowych, kulturowych i pedagogicznych.

Zajęcia w ramach stażu ...

Podczas dwutygodniowego stażu 15-osobowa grupa ekonomistów poznała niemiecki program magazynowy, księgowy i kadrowy. Uczyła się redagować pisma handlowe oraz sporządzać dokumentację występującą w transakcjach kupna-sprzedaży. Ciekawym doświadczeniem było poznanie niemieckiego systemu podatkowego oraz procesu rekrutacyjnego w firmie niemieckiej. Grupa uczniów klas hotelarskich doskonaliła swoje umiejętności z zakresu aranżacji sali konsumpcyjnej, serwowania potraw i napojów, obsługi gości czy tworzenia oferty hotelowej i menu. Nowym doświadczeniem były dla młodzieży zajęcia z florystyki. Ta obecnie modna dziedzina, rozwija umysł estetyczny, wyczucie proporcji i zręczność.

Doskonalenie umiejętności językowych ...

Wyjazdy na staże zagraniczne to również doskonała okazja doskonalenia języków obcych. Konieczność radzenia sobie z obowiązkami zawodowymi oraz nawiązywanie kontaktów interpersonalnych ze społecznością lokalną sprawiło, że uczniowie poprawili swoje umiejętności językowe.

Wycieczki przedmiotowe i kulturowe ...

Założeniem realizowanego projektu było nie tylko doskonalenie umiejętności zawodowych i językowych. Plan stażu pozwolił również uczniom poznać zwyczaje i kulturę regionu saksońskiego. W Niemczech uczniowie zwiedzili Chemnitz, Freiberg oraz stolicę Saksonii – Drezno. Stażyści uczestniczyli również w wycieczkach przedmiotowych między innymi do winiarni w Meissen, Miejskiego Archiwum w Chemnitz czy też wypalarni kawy w Zwickau.

Nowe znajomości i przyjaźnie ...

W kampusie firmy F+U Sachsen gGmbH wraz z polskimi uczniami przebywała młodzież z Litwy, Czech, Turcji oraz Chin. Kontakty z młodymi ludźmi z innych krajów stały się szansą do nawiązania nowych znajomości oraz świetną okazją do pokonywania barier w komunikowaniu się w obcym języku.

Podsumowanie ...

Czas praktyk minął bardzo szybko. Stażyści otrzymali certyfikaty firmy niemieckiej uznające nabyte przez nich umiejętności. Dodatkowo każdy uczestnik otrzyma wkrótce dokument Europass Mobilność, który potwierdzi zdobyte umiejętności zawodowe, językowe oraz nabyte kompetencje społeczne.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Realizacja projektów unijnych to nie tylko spore wyzwanie dla szkół, które podejmują tego rodzaju działania, ale przede wszystkim okazja poszerzenia oferty edukacyjnej dla młodzieży, stworzenie im szansy zdobycia nowych doświadczeń i umiejętności. Z tych właśnie powodów tegoroczny projekt nie jest ostatnim realizowanym w Zespole Szkół Nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju.

koordynator projektu

Małgorzata Lach

Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.