Zespół Szkół Nr 2

im. Wojciecha Korfantego

ul. Poznańska 1a

44-335 Jastrzębie-Zdrój


tel.:
32 471 16 33

Aktualność

eTwinning

22 cze 2020, 09:58

Projekt "Slow Food"

Podczas zdalnego nauczania uczniowie klas gastronomicznych wzięli udział projekcie e-Twinning pt. „Slow Food” wspólnie z uczniami z Włoch, Turcji i Chorwacji.

Głównym celem projektu było przygotowanie potraw zgodnie z ideą Slow Food. Istotne zatem było zastosowanie nieprzetworzonych produktów, wytwarzanych w tradycyjny sposób, a także promowanie regionalnej kuchni. Slow Food to coraz popularniejsza filozofia życia, polegająca na celebrowaniu smaku potraw i nieśpiesznym delektowaniu się nim, ponadto chroniąca przed zapomnieniem lolalne potrawy.

W projekcie wzięli udział uczniowie z klas 2eT, 3dT oraz 3aBS pod opieką pani Emilii Antończyk. Przygotowane zostały strony internetowe, książka kucharska, kalendarz z przepisami, logo, banery. Ponadto uczniowie mieli możliwość wzięcia udziału w grach, quizach i rozmowach online, doskonaląc tym samym slownictwo w języku angielskim.

Podczas realizacji projektu wykorzystano całą gamę różnych narzędzi zdalnego nauczania, takich jak Adobe Spark, Book Creator, Padlet, LearningApps, Canva.

Strony internetowe

Głównym zadaniem było przygotowanie potraw regionalnych - zupy lub przystawki, dania głównego i deseru. Uczniowie swoją pracę udokumentowali w postaci stron internetowych, umieszczonych w aplikacji Padlet - Zobacz prezentacje wszystkich krajów (LINK)

  • Przystawka/Zupa

Ola Jarosiewicz z klasy 3dT przygotowała tradycyjny śląski rosół z makaronem. Utworzoną stronę z fotografiami przedstawiającymi kolejne etapy przygotowania potrawy, a także opis w języku angielskim można zobaczyć klikając w  poniższy link lub zdjęcie.

Zobacz - Rosół z makaronem

Chicken broth with homemade noodles

  • Danie główne

Paulina Sypiół, Magdalena Szuścik, Weronika Krzyżaniak z klasy 2eT, Wiktoria Sak z klasy 3dT, a także Weronika Sioła z klasy 3aBS przygotowały typowe śląskie danie, bez którego nie obejdzie się żadna uroczystość w naszym regionie, czyli roladę, kluski śląskie i modrą kapustę.

Zobacz - danie główne

Silesian beef roulade with dumplings and red cabbage

  • Deser

Przygotowaniem deseru zajęła się Julia Sitek z klasy 2eT, która zaprezentowała tradycyjną śląską kopę.

Zobacz - deser

Prezentacje potraw zostały wykonane w aplikacji Adobe Spark. Tłumaczeniem przepisów zajęły się Kamila Drozdek i Wiktoria Sak z klasy 3dT. Serdecznie podziękowania dla pani Katarzyny Śnieg, która czuwała nad poprawnością słownictwa branżowego języka angielskiego.

Książka kucharska

Utworzono także Książkę kucharską, zawierającą wszystkie przepisy wykorzystując narzędzie Book Creator.

Kalendarz

Uczniowie Korfantego, wspólnie z uczniami z Włoch, Turcji i Chorwacji utworzyli kalendarz na 2020 rok, zawierający przepisy Slow Food charakterystyczne dla danych krajów. W przygotowaniu kalendarza w aplikacji Canva wzięła udział Nikol Kroczek z klasy 2eT.

Zobacz prezentację kalendarza online (LINK)

Logo

Uczniowie z każdej szkoły przygotowali logo projektu, a następnie w drodze konkursu zostało wybrane jedno wspólne logo promujące projekt Slow Food. W głosowniu brało udział ponad 80 uczniów i nauczycieli z każdego kraju. Naszą szkołę reprezentowała Iwona Fabisz z klasy 3dT, której praca zajęła 2 miejsce.

Jako wspólne logo projektu wybrana została praca uczniów z Turcji (na logo widnieje serce z warzyw i owoców).

Burza mózgów

Wykorzystując aplikację Mentimeter, uczniowie próbowali wspólnie ustalić co oznacza Slow Food. Natomiast korzystając z aplikacji Learning Apps, biorąc udział w interaktywnym quizie, uczestnicy projektu sprawdzili swoją wiedzę o Slow Food. Podczas rozwiązywania zadań i krzyżówek udoskonalili znajomość słów w języku angielskim związanych z żywnością.

Spotkania online

Podczas rozmów na czacie uczniowie mogli lepiej się poznać i przećwiczyć słownictwo w języku obcym. Na utworzonych forach tematycznych uczniowie i nauczyciele przedstawili swoje zainteresowania i pasje, dodatkową atrakcją było utworzenie awatara w aplikacji https://charactercreator.org/# i opublikowanie go zamiast zdjęcia. W tej części projektu, oprócz pozostałych uczestników, wzięli udział także Norbert Arendarski, Jan Kapłoński i Michał Sobczyk z klasy 2eT.

Nauczyciele koordynujący projekt podczas wideokonferencji wymienili się doświadczeniem oraz dobrymi praktykami stosowanymi w swoich krajach w czasie zdalnego nauczania.

W projekcie nie zabrakło także akcentu związanego z pandemią, gdyż bieżąca sytuacja znacząco wpłynęła na sposób pracy z uczniami. Na utworzonym forum zarówno uczniowie, jak i nauczyciele podzielili się emocjami, obawami i nadziejami, jakie odczuwali w tym trudnym okresie.

Banery

Na zakończenie każda ze szkół uczestniczących utworzyła banery informujące o projekcie "Slow Food" wykorzystując aplikację Canva.

Emilia Antończyk