Zespół Szkół Nr 2

im. Wojciecha Korfantego

ul. Poznańska 1a

44-335 Jastrzębie-Zdrój


tel.:
32 471 16 33

Aktualność

System ratownictwa medycznego a logistyka szpitalna

24 wrz 2015, 18:37

W logistyce szpitalnej realizowane są specyficzne przepływy, które obejmują strumienie produktów, osób i informacji /dokumentów. Najważniejszym strumieniem, którym musi zarządzać szpital jest, obok personelu i odwiedzających, przepływ pacjentów.

Jak właściwie zaplanować, zorganizować i zrealizować przepływ pacjentów do szpitala? Tego wszystkiego dowiadywali się uczniowie z klasy IV Technik-logistyk na spotkaniu, które miało miejsce 22 września. Jego myśl przewodnia to „System ratownictwa medycznego w aspekcie logistyki szpitalnej”. To właśnie ów system zajmuje się zadaniem przepływu pacjentów na zewnątrz szpitala, ze względu na złożoność i obowiązujące skomplikowane procedury.

Podobnie, jak w przypadku innych grup produktowych, także w przypadku logistyki szpitalnej trzeba zadbać o prawidłową realizację wszystkich funkcji logistycznych, zgodnie z regułą 7 R, która w tym zagadnieniu oznacza m.in.: właściwego pacjenta, właściwie przygotowanego, który ma się znaleźć we właściwym miejscu, o właściwym czasie aby można było realizować wszystkie funkcje stanowiące podstawę jego pobytu w szpitalu.

Uczniowie poznali ogólne zagadnienia dotyczące organizacji i systemu planowania (które w logistyce ma istotne znaczenie) ratownictwa medycznego w Polsce. Omówiono również sposób funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego w województwie śląskim. Ze względu na specyfikę miasta szeroko przedstawiono zagadnienie: schematu postępowania, zgodnie z wymaganiami systemu ratownictwa medycznego, w przypadku wystąpienia katastrofy górniczej w kopalni.

Komunikacja służb ratunkowych, system łączności, metody określania zapotrzebowanie na wymagane siły (np. służby ratunkowe) i środki (np. sprzęt ) w sytuacji wystąpienia katastrofy masowej – to tylko niektóre z zagadnień przedstawionych w czasie prelekcji. Uczniowie nie tylko grzecznie słuchali (pochwała dla IV b T!) ale także mieli możliwość sprawdzić swoje umiejętności w ćwiczeniach.

Marta Madera