Jakie wiadomości i umiejętności
będą sprawdzane na egzaminie?
Na egzaminie będą
sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały
zapisane w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla danego
zawodu.
Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu
technik
ekonomista
Etap pisemny egzaminu
obejmuje:
Część I - zakres
wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1.
Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów,
instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji
technicznych i technologicznych, a w szczególności:
1.1.
rozróżniać pojęcia i terminy z zakresu mikroekonomii i
makroekonomii, prawa działalności gospodarczej, finansów i
rachunkowości;
czyli:
•
rozróżniać pojęcia i
terminy z zakresu mikroekonomii, np.: produkcja, obrót towarowy,
konsumpcja, biznesplan, rynek, popyt, podaż, cena równowagi,
modele
struktury rynkowej,
decyzje konsumenta,
•
rozróżniać pojęcia i
terminy z zakresu makroekonomii, np.: bilans płatniczy, bilans
handlowy, cena, konkurencja, monopol, wzrost gospodarczy, rozwój
gospodarczy, budżet państwa, inflacja, rynek pracy, bezrobocie,
prywatyzacja, cykl koniunkturalny, dochód narodowy, Produkt
Krajowy Brutto,
•
rozróżniać pojęcia i
terminy z zakresu prawa działalności gospodarczej, np.: osoba
fizyczna i prawna, prawo cywilne, prawo spółek handlowych,
ustawa o rachunkowości, ustawa o prywatyzacji i komercjalizacji
przedsiębiorstw, ustawa o swobodzie działalności gospodarczej,
•
rozróżniać pojęcia i
terminy z zakresu finansów, np.: fundusze strukturalne (i ich
rodzaje), giełda, podstawowe pojęcia z zakresu finansów
publicznych, ubezpieczeń i banków, dotyczące m.in.: dochodów i
wydatków budżetu państwa, samorządów terytorialnych, podmiotów
sektora finansów publicznych, podatków, dotacji, subwencji,
banku centralnego, banków komercyjnych, kredytów, rachunków
bankowych, ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego,
ubezpieczeń gospodarczych,
•
rozróżniać pojęcia i
terminy z zakresu rachunkowości, np.: bilans, operacje
gospodarcze, dowód księgowy, zasady rachunkowości, majątek
jednostek gospodarujących (trwały i obrotowy), kapitały
jednostek gospodarujących (własne i obce), konto księgowe, konta
bilansowe, wynikowe, syntetyczne, analityczne, obroty konta,
salda konta, plan kont, inwentaryzacja, sprawozdanie finansowe,
księgi rachunkowe, wynik finansowy.
1.2.
rozróżniać formy organizacyjno-prawne jednostek gospodarczych;
czyli:
rozróżniać formy
organizacyjno-prawne jednostek gospodarczych, np.
przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek,
przedsiębiorstw indywidualnych, organów przedsiębiorstw.
1.3.
rozróżniać techniki zarządzania przedsiębiorstwem;
czyli:
•
rozróżniać techniki
zarządzania przedsiębiorstwem, np.: style kierowania
(demokratyczny, autokratyczny, liberalny i inne).
1.4.
klasyfikować składniki majątku (aktywa) jednostki gospodarczej i
źródła ich pochodzenia (pasywa);
czyli:
•
klasyfikować składniki
majątku (aktywa) jednostki gospodarczej, np.: aktywa trwałe,
obrotowe, rzeczowe aktywa trwałe, długoterminowe aktywa
finansowe, wartości niematerialne oraz prawne, należności
długoterminowe, zapasy, należności krótkoterminowe,
krótkoterminowe aktywa finansowe, rozliczenia międzyokresowe
czynne,
•
klasyfikować źródła
finansowania aktywów (pasywa), np.: kapitały i fundusze własne,
kapitały obce, rozliczenia międzyokresowe bierne.
1.5.
identyfikować wskaźniki dotyczące zatrudnienia, gospodarki
materiałowej oraz sprzedaży w jednostce gospodarczej;
czyli:
•
identyfikować wskaźniki
zatrudnienia, np.: stan i strukturę zatrudnienia, dynamikę
zatrudnienia, płynność zatrudnienia, wydajność pracy,
pracochłonność i czas pracy,
•
identyfikować wskaźniki
gospodarki materiałowej, np.: normę zużycia materiałów, rodzaje
zapasów, rotację zapasów, bilans obrotu materiałowego
(zapotrzebowanie na materiały),
•
określać wskaźniki
sprzedaży w jednostce gospodarczej, np.: wielkość oraz strukturę
sprzedaży, dynamikę sprzedaży, sezonowość sprzedaży, rotację
zapasów towarowych.
1.6.
rozróżniać metody amortyzacji środków trwałych;
czyli:
•
rozróżniać metody
amortyzacji, np.: amortyzację liniową, progresywną, degresywną,
jednorazowych odpisów.
1.7.
stosować zasady rachunkowości;
czyli:
•
stosować zasady zapisu
księgowego na kontach księgi głównej, ksiąg pomocniczych oraz
kontach pozabilansowych, np.: zasadę podwójnego zapisu, zasadę
pojedynczego zapisu powtarzalnego, zasadę równowagi bilansowej,
zasadę ciągłości bilansowej, zasadę otwierania kont, zasadę
zamykania kont,
•
stosować metody
poprawiania błędów księgowych w dowodach księgowych (np. przez
fakturę korektę) i w ewidencji księgowej (np. przez zastosowanie
storna czarnego i czerwonego),
•
stosować zasady wyceny
aktywów i pasywów, np.: zasadę wiernego obrazu, zasadę ostrożnej
wyceny,
•
stosować pojęcia
związane z wyceną aktywów i pasywów, np.: cena zakupu (netto,
brutto), cena nabycia, koszt wytworzenia, cena sprzedaży, cena
rynkowa.
1.8.
identyfikować zadania instytucji finansowych, organów
administracji rządowej,
samorządu terytorialnego.
czyli:
•
identyfikować zadania
instytucji finansowych, np.: NBP i banków komercyjnych w
zakresie np.: emisji pieniądza, organizowania rozliczeń
pieniężnych, obsługi bankowej budżetu państwa, udzielania
kredytów gospodarczych i konsumpcyjnych, prowadzenia rachunków
przedsiębiorców i ludności),
•
identyfikować zadania
instytucji ubezpieczeniowych, np.: zawieranie umów
ubezpieczeniowych, wypłata świadczeń z tytułu ubezpieczeń
społecznych, gospodarczych, świadczenie usług zdrowotnych,
•
identyfikować zadania
instytucji rynku kapitałowego, np.: Komisji Papierów
Wartościowych i Giełd, biura maklerskiego, Giełdy Papierów
Wartościowych, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych,
•
identyfikować zadania
administracji rządowej i samorządowej, np.: rady ministrów,
samorządów gminnych, powiatowych i województwa, urzędów
skarbowych, izb skarbowych, urzędów celnych.
na
górę
2.
Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1.
interpretować wskaźniki analizy ekonomiczno-finansowej
przedsiębiorstwa;
czyli:
•
interpretować wskaźniki
analizy ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa, np. wskaźniki
rentowności, wskaźniki płynności finansowej z uwzględnieniem ich
poziomu i zmian
2.2.
dobierać metodę kalkulacji kosztu jednostkowego wyrobu do
rodzaju przedsiębiorstwa;
czyli:
•
dobierać metodę
kalkulacji (metodę podziałową prostą, podziałową ze
współczynnikami i doliczeniową), obliczać jednostkowy koszt
wytworzenia wyrobu, np.: przy produkcji jednostkowej, masowej,
seryjnej do produktów gotowych i produktów niezakończonych.
2.3.
wskazywać podział wyniku finansowego przedsiębiorstwa w
zależności od jego formy organizacyjno-prawnej;
czyli:
•
wskazywać podział
wyniku finansowego przedsiębiorstwa, w zależności od jego formy
organizacyjno-prawnej, np.: zasady podziału zysku w spółce
akcyjnej, spółce z o.o., spółdzielni, przedsiębiorstwie
państwowym.
2.4.
rozliczać wyniki inwentaryzacji;
czyli:
•
ustalać i rozliczać
wyniki inwentaryzacji w zakresie różnic inwentaryzacyjnych, np.:
obliczać niedobory oraz nadwyżki inwentaryzacyjne, rozliczać
niedobory niezawinione i zawinione, rozliczać nadwyżki
inwentaryzacyjne z uwzględnieniem kompensaty niedoborów z
nadwyżkami.
2.5.
obliczać wartości procentowe, dyskontowe, odsetkowe i walutowe;
czyli:
•
obliczać wartości
procentowe, np.: wskaźnik struktury zobowiązań przedsiębiorstwa,
wskaźnik struktury asortymentu sprzedaży, wskaźnik dynamiki
produkcji, wskaźnik dynamiki zatrudnienia,
•
obliczać odsetki od
lokat i kredytów, np.: obliczać odsetki od depozytu do roku i
powyżej roku z różnymi okresami kapitalizowania, obliczać
odsetki od kredytu udzielonego na różne okresy,
•
obliczać wartości
dyskonta i redyskonta weksli, np.: wartość kredytu dyskontowego
i redyskontowego,
•
obliczać wartości
różnic kursowych z uwzględnieniem przeliczeń walutowych, np.:
dodatnie i ujemne różnice kursowe.
2.6.
analizować dokumenty związane z zatrudnieniem, gospodarką
materiałową oraz organizacją produkcji i sprzedaży w jednostce
gospodarczej;
czyli:
•
analizować dokumenty
związane z zatrudnieniem, np.: umowę o pracę, umowę zlecenia,
przelew wynagrodzeń,
•
analizować dokumenty
związane z gospodarką magazynową, np.: dowód Pz, dowód Wz, dowód
Rw, dowód Zw, dowód Mm,
•
analizować dokumenty
związane z organizacją produkcji i sprzedaży, np.: fakturę VAT,
rejestr sprzedaży VAT, fakturę korygującą VAT, dokumenty kasowe
(Kw, Kp, raport kasowy), dokumenty bankowe (polecenie przelewu,
wyciąg bankowy).
2.7.
interpretować informacje dotyczące zdarzeń i procesów
gospodarczych, przedstawione w formie opisowej, tabelarycznej i
graficznej.
czyli:
•
interpretować
informacje przedstawione w formie, np.: schematu
organizacyjnego, schematu obiegu dokumentów, opisu sytuacji
gospodarczej przedsiębiorcy, wykresów i tabel prezentujących
poziom, strukturę oraz dynamikę wybranych kategorii
ekonomicznych, dotyczące określonych zdarzeń i procesów
gospodarczych.
na
górę
3.
Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska, a w szczególności:
3.1.
wskazywać przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska obowiązujące na
stanowiskach pracy technika ekonomisty;
czyli:
•
wskazywać przepisy
bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy ochrony
przeciwpożarowej, przepisy ochrony środowiska, obowiązujące na
stanowiskach pracy technika ekonomisty, dotyczące, np.:
tygodniowego wymiaru pracy, dziennej liczby godzin pracy przy
komputerze, zasad obsługi urządzeń biurowych, segregacji odpadów
biurowych.
3.2.
stosować zasady archiwizacji dokumentacji przedsiębiorstwa oraz
ochrony baz danych;
czyli:
•
stosować zasady
archiwizacji dokumentów dotyczące, np.: klasyfikacji dokumentów
według kategorii archiwalnych, okresu przechowywania dokumentów
biurowych i księgowych, sposobów archiwizowania.
3.3.
wskazywać zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska podczas wykonywania prac biurowych.
czyli:
•
wskazywać zagrożenia
wynikające z nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa i
higieny pracy, przepisów ochrony przeciwpożarowej, przepisów
ochrony środowiska podczas wykonywania prac biurowych, np.:
zagrożenia porażenia prądem, uszkodzenia wzroku, uszkodzenia
słuchu, które mogą wystąpić podczas wykonywania określonych prac
biurowych.
na
górę
Część II - zakres
wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i
działalnością gospodarczą. Absolwent powinien umieć:
1.
Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów,
instrukcji, tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1.
rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z zakresu funkcjonowania
gospodarki oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów
regulujących podejmowanie i wykonywanie działalności
gospodarczej;
czyli:
•
rozróżniać pojęcia z
obszaru funkcjonowania gospodarki, np.: rynek, popyt, podaż,
bezrobocie, inflacja,
•
rozróżniać pojęcia z
zakresu prawa pracy, np.: umowa o pracę, urlop, wynagrodzenie za
pracę,
•
rozróżniać pojęcia z
zakresu prawa podatkowego, np.: podatek dochodowy, podatek VAT,
akcyza, PIT,
•
rozróżniać pojęcia z
obszaru podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej, np.:
REGON, numer identyfikacji podatkowej-NIP, rachunek bankowy.
1.2.
rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej;
czyli:
•
rozróżniać dokumenty
związane z zatrudnieniem, np.: umowa o pracę, Kodeks pracy,
deklaracja ZUS,
•
rozróżniać dokumenty
związane z działalnością gospodarczą, np.: polecenie przelewu,
faktura, deklaracja podatkowa.
1.3.
identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i
uprawnień pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta.
czyli:
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia pracownika określone w
Kodeksie pracy, umowie o pracę, np.: prawo do urlopu, czas
pracy, wynagrodzenie za pracę,
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia pracodawcy określone w
Kodeksie pracy, umowie o pracę, względem ZUS, urzędu skarbowego,
np. terminowe wypłacanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek
ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego, zapewnienie
bezpiecznych warunków pracy,
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia bezrobotnego na podstawie
Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, np.:
rejestracja w biurze pracy, zasady pobierania zasiłku, oferty
pracy dla bezrobotnych, w tym bezrobotnych absolwentów,
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia klienta podane w umowach
kupna-sprzedaży, z tytułu gwarancji, reklamacji przy zakupach
towarów i usług.
na górę
2.
Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1.
analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji,
poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i
wykonywaniem działalności gospodarczej;
czyli:
•
analizować oferty
urzędów pracy, placówek doskonalących w zawodzie oraz oferty
kursów zawodowych, dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych i
dostosowania ich do potrzeb rynku pracy,
•
analizować oferty
zakładów pracy, urzędów pracy, biur pośrednictwa dotyczące
poszukiwania pracownika i zatrudnienia, przedstawione w formie
ogłoszeń prasowych, internetowych, tablic ogłoszeń,
•
analizować informacje
związane z podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej zawarte, np.: w Kodeksie spółek handlowych, danych
z urzędu pracy na temat lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania
na usługi i towary.
2.2.
sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i
zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej;
czyli:
•
sporządzać dokumenty
związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem, np.: list
intencyjny, list motywacyjny, curriculum vitae,
•
sporządzić dokumenty
niezbędne przy uruchamianiu indywidualnej działalności
gospodarczej, np.: wniosek o zarejestrowanie firmy, zgłoszenie
do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON i urzędu
skarbowego o przyznanie numeru identyfikacji podatkowej-NIP,
•
sporządzić dokumenty
związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, np.:
zgłoszenie do ZUS, polecenie przelewu, fakturę, księgę
przychodów i rozchodów.
2.3.
rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku
pracy.
czyli:
•
rozróżniać skutki
zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, np.:
opłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, prawo do
urlopu, wysokość podatku,
•
rozróżniać skutki
rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
bez wypowiedzenia, niezgodne z prawem, np.: przywrócenie do
pracy,
•
rozróżniać skutki
zawarcia i rozwiązania umowy o pracę dla pracodawcy, np.
wystawienie świadectwa pracy, odprowadzanie składek
pracowniczych, płacenie podatków, ustalenie wymiaru urlopów,
wypłacanie zaliczek.
na
górę
Etap praktyczny egzaminu
Etap
praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania
egzaminacyjnego wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji i wykonanie określonych prac
ekonomiczno - biurowych typowych dla funkcjonowania
przedsiębiorstw produkcyjnych,
handlowych i usługowych na podstawie dokumentacji.
Absolwent
powinien umieć:
1.
Analizować dokumentację związaną z zaopatrzeniem, magazynowaniem
i sprzedażą produktów, towarów i usług w przedsiębiorstwach
produkcyjnych, handlowych i usługowych.
2.
Dobierać metody analizy ekonomicznej do celu, rodzaju i zakresu
zebranych informacji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstw.
3.
Obliczać, analizować i interpretować miary: zapasów,
zatrudnienia, płac, kosztów, wyniku finansowego, majątku,
kapitału i rentowności.
4.
Sporządzać typowe dokumenty i sprawozdania dotyczące
funkcjonowania przedsiębiorstw, produkcji, sprzedaży i usług.
5.
Ewidencjonować typowe operacje gospodarcze.
6.
Przeprowadzać analizę ekonomiczną w wybranych obszarach
funkcjonowania przedsiębiorstw dla oceny ich sytuacji
ekonomicznej.
7.
Wykonywać rozliczenia „wewnętrzne" i „zewnętrzne" z tytułu
prowadzonej działalności.
8.
Przygotowywać propozycje decyzji wynikających z oceny sytuacji
ekonomicznej w określonych obszarach funkcjonowania
przedsiębiorstw.
Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych
W zadaniu
egzaminacyjnym mogą być przedstawione informacje dotyczące
funkcjonowania i zakresu działalności określonego
przedsiębiorstwa produkcyjnego, handlowego lub usługowego.
Informacje o przedsiębiorstwie mogą też wynikać z załączonej do
zadania dokumentacji. Z treści zadania będą wynikać prace
ekonomiczno-biurowe do wykonania na egzaminie, związane z
funkcjonowaniem tego przedsiębiorstwa, obejmujące sporządzanie
typowych dokumentów, sprawozdań i ewidencji operacji
gospodarczych, obliczanie, analizowanie i interpretowanie miar
zapasów, zatrudnienia, płac, kosztów, wyniku finansowego,
majątku, kapitału i rentowności, przeprowadzenie analizy
ekonomicznej w wybranych obszarach funkcjonowania
przedsiębiorstwa dla oceny jego sytuacji ekonomicznej lub
wykonanie rozliczeń „wewnętrznych" i „zewnętrznych" z tytułu
prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności. Zakres prac do
wykonania na egzaminie będzie związany z przedstawionymi
informacjami o przedsiębiorstwie, może też wynikać z załączonej
do zadania dokumentacji.
Rozwiązanie
zadania będzie obejmować:
1.
Opracowanie projektu realizacji określonych prac
ekonomiczno-biurowych typowych dla funkcjonowania
przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych na
podstawie dokumentacji.
2.
Wykonanie określonych prac ekonomiczno-biurowych typowych dla
funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i
usługowych na podstawie dokumentacji.
Ad.1. Projekt
realizacji prac powinien zawierać w swej strukturze:
1.1. Założenia (dane do
projektu realizacji prac, które odnaleźć należy w treści zadania
i ewentualnie dokumentacji, która stanowi jej uzupełnienie).
1.2. Wykaz prac
ekonomiczno-biurowych typowych dla funkcjonowania określonego
przedsiębiorstwa produkcyjnego, handlowego lub usługowego,
obejmujących sporządzenie typowych dokumentów, sprawozdań i
ewidencji zdarzeń gospodarczych, obliczenie, przeprowadzenie
analizy i zinterpretowanie miar zapasów, zatrudnienia, płac,
kosztów, wyniku finansowego, majątku, kapitału i rentowności,
przeprowadzenie analizy ekonomicznej w wybranych obszarach
funkcjonowania przedsiębiorstwa dla oceny jego sytuacji
ekonomicznej lub wykonanie rozliczeń „wewnętrznych" i
„zewnętrznych" z tytułu prowadzonej przez przedsiębiorstwo
działalności, z uwzględnieniem ich zakresu i kolejności,
określonych na podstawie założeń i dokumentacji, przedstawiony w
formie np. listy prac lub schematu.
1.3. Opis sposobów
realizacji prac ekonomiczno-biurowych przedstawionych w wykazie
z uwzględnieniem założeń i dokumentacji.
1.4. Efekty prac
ekonomiczno-biurowych przedstawionych w wykazie określone na
podstawie założeń i dokumentacji.
1.5. Propozycje decyzji
wynikających z oceny sytuacji ekonomicznej w określonych
obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego,
handlowego lub usługowego.
Struktura projektu
realizacji prac, w zależności od zakresu dokumentacji oraz
założeń
(danych określonych
w zadaniu) może być różna od przedstawionej powyżej co do liczby
elementów struktury
i ich nazw, z zachowaniem algorytmu rozwiązania zadania.
Kryteria
oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:
−
poprawność
sformułowanych założeń do projektu w odniesieniu do treści
zadania
i ewentualnej
dokumentacji,
−
poprawność wykazu prac
ekonomiczno-biurowych typowych dla funkcjonowania określonego
przedsiębiorstwa produkcyjnego, handlowego lub usługowego, z
uwzględnieniem ich zakresu i kolejności w odniesieniu do
dokumentacji i założeń,
−
dobór sposobów
realizacji prac ekonomiczno-biurowych określonych w wykazie z
uwzględnieniem metod i technik ich wykonania,
−
poprawność efektów prac
ekonomiczno-biurowych przedstawionych w wykazie w odniesieniu do
założeń, dokumentacji oraz obowiązujących zasad i aktów
prawnych,
−
poprawność propozycji
decyzji wynikających z oceny sytuacji ekonomicznej w określonych
obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego,
handlowego lub usługowego w odniesieniu do wyników oceny oraz
−
przejrzystość struktury
projektu,
−
logikę układu
przedstawianych treści,
−
poprawność
terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
−
formę i sposób
przedstawienia treści w projekcie.
Ad.2. Wykonanie
określonych prac ekonomiczno-biurowych
typowych dla
funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i
usługowych na podstawie dokumentacji, ujęte w treści ogólnej
zadania, wchodzące w skład rozwiązania zadania, możliwe będzie
dopiero po opracowaniu projektu realizacji prac.
Zakres prac
ekonomiczno-biurowych, objętych projektem realizacji, określony
będzie w treści
zadania
egzaminacyjnego.
Kryteria
oceniania efektów wykonanych prac będą uwzględniać:
−
jakość wykonanych prac
ekonomiczno-biurowych typowych dla przedsiębiorstwa
produkcyjnego,
handlowego lub usługowego w odniesieniu do zakresu określonego
w zadaniu i propozycji
rozwiązań przedstawionych w projekcie oraz dokumentacji,
−
jakość efektów
wykonanych prac ekonomiczno-biurowych w odniesieniu do założeń,
dokumentacji oraz
wymagań wynikających z zapisów aktów prawnych
na górę