Aktualności Galeria Redakcja Kontakt
Menu
 
 
Szkoła
 
 
Linki
 
 
Kontakt
 
 
 
 
 
 

Jakie wiadomości i umiejętności będą sprawdzane na egzaminie?

 

Na egzaminie będą sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały zapisane w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla danego zawodu.

 

 

Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu

technik żywienia i gospodarstwa domowego

 

Etap pisemny egzaminu obejmuje:

 

Część I - zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie Absolwent powinien umieć:

 

1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności:

 

1.1. Stosować nazwy i pojęcia właściwe dla gastronomii i gospodarstwa domowego,

czyli:

 

  • stosować nazwy surowców i półproduktów, np.: imbir, ciasto francuskie, kasza jaglana, biodrówka, farsz,

  • stosować nazwy czynności, np.: rozdrabnianie, spinanie drobiu, faszerowanie, stosować nazwy potraw i napojów, np.: bryzol, sos beszamelowy, galantyna, kruszon,

  • stosować nazwy technik sporządzania potraw, np.: gotowanie, blanszowanie, grillowanie, garnirowanie,

  • stosować nazwy maszyn, urządzeń, drobnego sprzętu i zastawy stołowej, wykorzystywanych w gastronomii oraz gospodarstwie domowym, np.: piec konwekcyjny, bemar, mikser, goblet,

  • stosować nazwy i pojęcia z zakresu gastronomii, np.: produkcja gastronomiczna, obróbka termiczna, ocena organoleptyczna,

  • stosować pojęcia z zakresu gospodarstwa domowego, np.: przechowywanie żywności, konserwacja odzieży, zagospodarowanie terenu wokół domu. 
     

1.2. Rozróżniać surowce spożywcze pod względem towaroznawczym, przydatności
kulinarnej i wartości odżywczej,

 czyli:

 

  • rozróżniać surowce spożywcze pod względem towaroznawczym, np.: kawa – używka, pieprz – przyprawa, masło – tłuszcz pochodzenia zwierzęcego,

  • rozróżniać surowce spożywcze pod względem przydatności kulinarnej, np.: warzywa do sporządzania surówek, tłuszcz do smażenia różnych potraw, odpowiedni rodzaj mąki do ciasta,

  • rozróżniać składniki odżywcze w pożywieniu, np.: białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy,

  • rozróżniać surowce spożywcze pod względem wartości odżywczej, np.: surowce o wysokiej zawartości białka (mięso, rośliny strączkowe, jaja, ryby), o wysokiej zawartości witaminy C (papryka, kapusta biała, czarna porzeczka), produkty węglowodanowe (przetwory zbożowe, cukier, miód),

  • rozróżniać źródła składników pokarmowych w codziennym żywieniu, np.: źródła witaminy B1 – produkty zbożowe, wątroba, drożdże, źródła żelaza – wątroba, kaszanka, nasiona strączkowe.

 

1.3. Określać warunki przechowywania i magazynowania surowców, półproduktów,
wyrobów kulinarnych,

 czyli:

 

  • określać warunki (m.in. czas, temperaturę, wilgotność) przechowywania i magazynowania surowców, np.: mąki , ziemniaków, jaj, mięsa,

  • określać warunki przechowywania i magazynowania półproduktów, np.: ciasta francuskiego, mrożonek warzywnych, pierogów,

  • określać warunki przechowywania wyrobów kulinarnych, np.: wyrobów garmażeryjnych, sałatek, deserów.

 1.4. Rozróżniać techniki sporządzania oraz podawania potraw i napojów,

 

czyli:

 

  • rozróżniać techniki sporządzania potraw, np.: gotowanie tradycyjne, pieczenie w piecu konwekcyjnym, smażenie w małej ilości tłuszczu,

  • rozróżniać techniki sporządzania napojów, np.: shakerowanie, mieszanie, parzenie kawy, parzenie herbaty,

  • rozróżniać techniki podawania potraw, np.: serwis talerzowy, serwis z użyciem półmisków, serwowanie zup,

  • rozróżniać techniki podawania napojów, np.: serwis z butelek i karafek, serwis z dzbanków.

 

1.5. Rozróżniać i klasyfikować potrawy i napoje kuchni polskiej, regionalnej i innych
narodów,

 

czyli:

 

  • rozróżniać surowce charakterystyczne dla kuchni polskiej, np.: grzyby (kurki), kapusta kwaszona, ogórki kiszone, ryby (lin), dziczyzna (zając), miód,

  • rozróżniać potrawy kuchni polskiej, np.: żur, barszcz biały, bigos, kiełbasa biała w sosie polskim, gołąbki,

  •  klasyfikować potrawy kuchni regionalnych, np.: kwaśnica i kluski scykane z regionu podhalańskiego, pampuchy z Wielkopolski, szczupak po warmińsku, czarna polewka ze Śląska,

  • rozróżniać napoje kuchni różnych regionów, np.: podpiwek z kuchni polskiej, sorbet z arabskiej, sangria z hiszpańskiej,

  • rozróżniać specjalności kuchni różnych regionów świata, np.: pizza i spaghetti z Włoch, musaka z Grecji, paella z Hiszpanii, zupa cebulowa z Francji,

  • klasyfikować zestawy potraw i napojów charakterystycznych dla kuchni różnych regionów, np.: kaczka po poznańsku i pyzy, golonka po bawarsku i piwo, ślimaki po prowansalsku i wino białe.

 

 

1.6. Dobierać surowce, przyprawy i techniki wykonywania potraw w zależności od
rodzaju diety,

 

czyli:

  • dobierać surowce zalecane w poszczególnych dietach, np.: w diecie lekkostrawnej - chude mięso, chude ryby,

  • dobierać przyprawy w zależności od rodzaju diety, np.: liście laurowe, ziele angielskie, koper w diecie wysokobiałkowej, koper zielony, majeranek w diecie lekkostrawnej,

  • dobierać techniki wykonywania potraw w zależności od rodzaju diety, np.: gotowanie na parze, pieczenie na ruszcie lub w pergaminie w diecie odchudzającej, gotowanie w wodzie lub na parze, duszenie i pieczenie bez dodatku tłuszczu w diecie podstawowej,

  • dobierać potrawy do rodzajów diet, np. w diecie lekkostrawnej zupy na słabych wywarach.

 

1.7. Określać zasady sprawowania opieki nad dziećmi, chorymi i niepełnosprawnymi
w rodzinie,

 

czyli:

  • określać zasady sprawowania opieki nad dziećmi, chorymi i niepełnosprawnymi w rodzinie, np.: zasadę zaspokajania potrzeb fizjologicznych (potrzeby jedzenia, snu) oraz psychicznych (potrzeby kontaktu emocjonalnego, potrzeby bezpieczeństwa, potrzeby poznawczej, potrzeby akceptacji, potrzeby aktywności), zasadę rozwijania samodzielności, zasadę integracji osób zdrowych i sprawnych z chorymi i niepełnosprawnymi.

 

1.8. Określać zasady i metody zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych
i pokonsumpcyjnych, 

czyli:

  • określać zasady zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych, np.: dotyczące rodzajów zbiorników do ich gromadzenia, segregacji, czasu przechowywania, wywozu, dezynfekcji,

  • określać zasady zagospodarowania odpadów pokonsumpcyjnych, np.: dotyczącegromadzenia, usuwania, wymogów sanitarnych,

  • określać metody zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych, np.: biologiczne, mechaniczne,

  • określać metody zagospodarowania odpadów pokonsumpcyjnych, np.: mechaniczne (rozdrabnianie młynkiem), chemiczne (utylizacja) 

 na górę

2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:

 

 

2.1. Obliczać wartość odżywczą i energetyczną potraw i posiłków,

 

czyli:

  • obliczać wartość odżywczą potraw i posiłków na podstawie danych mas surowców i porcji oraz zawartości składników pokarmowych w 100 g poszczególnych surowców, np.: zawartość białka w kotlecie mielonym, zawartość witaminy C w surówce z pomidorów, zawartość węglowodanów w zestawie obiadowym (porcja kurczaka, ryż, mizeria z ogórków, sok z marchwi),

  • obliczać wartość energetyczną potraw i posiłków na podstawie danych wartości energetycznych surowców lub danych dotyczących ilości białek, tłuszczów i węglowodanów w poszczególnych surowcach oraz wielkości porcji, np.: porcji ryby po grecku, sałatki warzywnej, zestawu obiadowego (kotlety mielone z dorsza, ziemniaki, surówka z kapusty białej).

 

 

2.2. Określać kolejność wykonywanych czynności w procesie wytwarzania wyrobów
kulinarnych,

 

czyli:

  • określać kolejność wykonywanych czynności w procesie wytwarzania wyrobów kulinarnych, np.: kotleta schabowego, surówki z marchwi i jabłka, zestawu obiadowego złożonego ze zrazów wołowych, kaszy gryczanej i sałaty ze śmietaną.

 

2.3. Kalkulować ceny potraw, napojów, całodziennego wyżywienia i innych usług,

 

czyli:

  • kalkulować ceny potraw, np.: zupy pomidorowej, jajecznicy,

  • kalkulować ceny posiłków, np.: zestawu obiadowego (krupnik, stek barani, surówka z marchwi i chrzanu), zestawu kolacyjnego (fasolka po bretońsku, pieczywo, herbata),

  • kalkulować ceny napojów, np.: kawy po irlandzku, herbaty, porcji ponczu, dowolnego koktajlu, lampki wina,

  • kalkulować ceny całodziennego wyżywienia, np.: śniadania (lane kluski na mleku, pieczywo mieszane, twarożek ze szczypiorkiem, kawa), obiadu (zupa kalafiorowa, befsztyk po angielsku, ziemniaki pieczone, buraczki), kolacji (pizza meksykańska, pomidory z mozzarellą, kawa),

  • kalkulować podstawowe koszty związane z produkcją gastronomiczną, np.: obliczać koszty zużycia wody, koszty zużycia energii elektrycznej,

  • kalkulować koszty związane z usługami, np.: koszt obsługi kelnerskiej, koszt usługi cateringowej. 

2.4. Dobierać menu do rodzaju przyjęcia,

 

czyli:

  • dobierać menu na przyjęcia typu angielskiego, np.: bankiet angielski, przyjęcie koktajlowe, przyjęcie bufetowe,

  • dobierać menu na przyjęcia zasiadane, np.: menu na przyjęcie weselne, na przyjęcie imieninowe, na studniówkę,

  • dobierać menu na przyjęcia typu mieszanego, np. garden party.

 

2.5. Dobierać maszyny, urządzenia i zastawę stołową do ilości i rodzaju przetwarzanych
surowców i liczby konsumentów,

 

czyli:

  • dobierać maszyny do ilości i rodzaju przetwarzanych surowców, np.: do ręcznego i maszynowego krojenia warzyw, do ręcznego i mechanicznego mielenia mięsa, do ręcznego i mechanicznego ubijania białek, do ręcznego i mechanicznego mieszania surówek,

  • dobierać zastawę stołową do rodzaju potraw i liczby konsumentów, np.: proste nakrycie do kolacji dla dwóch osób, odświętne nakrycie do obiad weselnego.

 

2.6. Stosować zasady funkcjonalnego i estetycznego wyposażania obiektów zbiorowego
wyżywienia i zakwaterowania oraz gospodarstw domowych,

 

czyli:

  • stosować zasady funkcjonalnego i estetycznego wyposażania obiektów zbiorowego wyżywienia i zakwaterowania, np.: zasady dotyczące doboru mebli do charakteru i przeznaczenia pomieszczeń, wystroju wnętrz, zastawy i bielizny stołowej,

  • stosować zasady funkcjonalnego i estetycznego wyposażenia gospodarstw domowych, np.: zasady dotyczące doboru kolorystyki wnętrza pomieszczenia do jego przeznaczenia, doboru dekoracji.

 

2.7. Dobierać działania marketingowe do sprzedaży usług żywieniowych,

 

czyli:

  • dobierać działania marketingowe do strategii produktu – usług żywieniowych, np.: modyfikowanie karty dań (wprowadzanie dań wegetariańskich), wprowadzanie usług dodatkowych (występy kabaretów, wieczorki jazzowe),

  • dobierać działania marketingowe do strategii ceny usług żywieniowych, np.: stosowanie rabatów ilościowych (przy zakupie 5 pizz – 1 gratis), wprowadzenie karty stałego klienta uprawniającej do zniżek,

  • dobierać działania marketingowe do strategii dystrybucji usług żywieniowych, np.: zmniejszenie liczby pośredników (dostawców), wybór tańszych dostawców,

  • dobierać działania marketingowe do strategii promocji usług żywieniowych, np.: reklama telewizyjna renomowanego zakładu, reklama małego pensjonatu w lokalnej prasie. 

na górę

 

3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, a w szczególności:

 

3.1. Stosować przepisy sanitarne, bezpieczeństwa żywności, bezpieczeństwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące w obiektach
zbiorowego wyżywienia i gospodarstwie domowym,

 

czyli:

  • stosować przepisy sanitarne dotyczące, np.: profilaktycznych badań lekarskich pracowników, pobierania i przechowywania próbek potraw, przechowywania sprzętu zmechanizowanego i drobnego sprzętu produkcyjnego,

  • stosować przepisy bezpieczeństwa żywności dotyczące, np.: izolacji surowców i gotowych potraw, wyparzania jaj, higienicznych zasad wykańczania, porcjowania i wydawania potraw,

  • stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące np.: obsługi urządzeń elektrycznych zgodnie z instrukcją obsługi, przestrzegania zasad korzystania z urządzeń gazowych, przestrzegania ładu i porządku na stanowisku pracy,

  • stosować środki ochrony osobistej, np.: odzież ochronną, obuwie, nakrycie głowy, stosować przepisy ochrony przeciwpożarowej, np.: płonącego tłuszczu nie gasić wodą tylko stłumić ogień, odcinając dostęp tlenu, w przypadku pożaru instalacji gazowej zamknąć zawór gazowy,

  • stosować przepisy ochrony środowiska dotyczące, np.: segregacji odpadów, recyklingu, stosowanie środków do mycia ulegających biodegradacji, dezynfekcji.

 

3.2. Wskazywać zagrożenia dla jakości gotowych potraw i napojów,

 

czyli:

  • wskazywać zagrożenia wpływające na jakość gotowych potraw, np.: długi czas utrzymywania potraw w podgrzewaczach, niehigieniczne wydawanie potraw, porcjowanie potraw w niewłaściwym pomieszczeniu i niewłaściwej temperaturze,

  • wskazywać zagrożenia wpływające na jakość gotowych napojów, np.: niewłaściwa temperatura przechowywania, zbyt długi czas przechowywania od momentu wyprodukowania do momentu ekspedycji,

  • wskazywać krytyczne punkty kontroli podczas całego cyklu produkcyjnego, w których może nastąpić zanieczyszczenie (biologiczne, chemiczne i mechaniczne) żywności, zgodnie z zasadami systemu HACCP, np.: wybijanie jaj bezpośrednio do ciasta (możliwość zanieczyszczenia biologicznego pałeczkami Salmonella i mechanicznego cząstkami skorupki), używanie brudnej maszynki do mielenia mięsa (możliwość zanieczyszczenia biologicznego masy mielonej mięsnej drobnoustrojami oraz zanieczyszczenia mechanicznego pozostałościami po wcześniej przerabianym surowcu),

 

 

3.3 Wskazywać sposoby udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu na stanowiskach
związanych z wykonywaniem potraw i innych wyrobów kulinarnych oraz prowadzeniem
gospodarstwa domowego,

 

czyli:

  • wskazywać sposoby udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku przy pracy, np.: w razie oparzenia wrzątkiem, skaleczenia,

  • wskazywać sposoby udzielania pomocy przedlekarskiej w razie, np.: zaburzeń w oddychaniu, zasłabnięcia, zwichnięcia, złamania kończyny,

  • wskazać sposoby udzielania pomocy przy zatruciu, np.: zatruciu oparami chemicznymi, zatruciu tlenkiem węgla, zatruciu pokarmowym.

 

 na górę

 

Część II - zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą. Absolwent powinien umieć:

 

1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, tabel, wykresów, a w szczególności:

 

1.1. Rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki
oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej,

 

czyli:

rozróżniać pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki, np.: rynek, popyt, podaż, bezrobocie, inflacja,

rozróżniać pojęcia z zakresu prawa pracy, np.: umowa o pracę, urlop, wynagrodzenie za pracę,

rozróżniać pojęcia z zakresu prawa podatkowego, np.: podatek dochodowy, podatek VAT, akcyza, PIT,

rozróżniać pojęcia z obszaru podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej, np.: REGON, numer identyfikacji podatkowej-NIP, rachunek bankowy.

 

1.2. rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;

 

czyli:

rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem, np.: umowa o pracę, Kodeks pracy, deklaracja ZUS,

rozróżniać dokumenty związane z działalnością gospodarczą, np.: polecenie przelewu, faktura, deklaracja podatkowa.

 

1.3. identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta.

 

czyli:

identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracownika określone w Kodeksie pracy, umowie o pracę, np.: prawo do urlopu, czas pracy, wynagrodzenie za pracę,

identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracodawcy określone w Kodeksie pracy, umowie o pracę, względem ZUS, urzędu skarbowego, np. terminowe wypłacanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego, zapewnienie bezpiecznych warunków pracy,

identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia bezrobotnego na podstawie Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, np.: rejestracja w biurze pracy, zasady pobierania zasiłku, oferty pracy dla bezrobotnych, w tym bezrobotnych absolwentów,

identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia klienta podane w umowach kupna-sprzedaży, z tytułu gwarancji, reklamacji przy zakupach towarów i usług.

na górę 

2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:

 

2.1. analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;

 

czyli:

analizować oferty urzędów pracy, placówek doskonalących w zawodzie oraz oferty kursów zawodowych, dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych i dostosowania ich do potrzeb rynku pracy,

analizować oferty zakładów pracy, urzędów pracy, biur pośrednictwa dotyczące poszukiwania pracownika i zatrudnienia, przedstawione w formie ogłoszeń prasowych, internetowych, tablic ogłoszeń,

analizować informacje związane z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej zawarte, np.: w Kodeksie spółek handlowych, danych z urzędu pracy na temat lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania na usługi i towary.

 

2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;

 

czyli:

sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem, np.: list intencyjny, list motywacyjny, curriculum vitae,

sporządzić dokumenty niezbędne przy uruchamianiu indywidualnej działalności gospodarczej, np.: wniosek o zarejestrowanie firmy, zgłoszenie do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON i urzędu skarbowego o przyznanie numeru identyfikacji podatkowej-NIP,

sporządzić dokumenty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, np.: zgłoszenie do ZUS, polecenie przelewu, fakturę, księgę przychodów i rozchodów.

 

 

2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy.

 

czyli:

rozróżniać skutki zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, np.: opłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, prawo do urlopu, wysokość podatku,

rozróżniać skutki rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, bez wypowiedzenia, niezgodne z prawem, np.: przywrócenie do pracy,

rozróżniać skutki zawarcia i rozwiązania umowy o pracę dla pracodawcy, np. wystawienie świadectwa pracy, odprowadzanie składek pracowniczych, płacenie podatków, ustalenie wymiaru urlopów, wypłacanie zaliczek.

 

 na górę

Etap praktyczny egzaminu

 

Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania egzaminacyjnego wynikającego z zadania o treści ogólnej:

 

Opracowanie projektu realizacji i wykonanie określonych prac z zakresu
organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub
gospodarstwie domowym.

 

Absolwent powinien umieć:

 

1. Analizować zamówienia na usługi żywieniowe oraz dokumentacje technologiczne i zlecenia na usługi żywieniowe dla potrzeb organizacji i realizacji prac z zakresu żywienia.


2. Przygotowywać raporty żywieniowe.


3. Opracowywać zapotrzebowanie na surowce i półprodukty.


4. Dokonywać oceny jakości żywienia, ekspedycji potraw i obsługi.


5. Dobierać metody i techniki wykonywania i ekspedycji potraw, napojów i innych wyrobów kulinarnych.


6. Opracowywać projekty realizacji prac, w formie schematów blokowych, z zakresu organizacji i przebiegu określonego żywienia w określonych obiektach zbiorowego wyżywienia lub w gospodarstwie domowym.

7. Wykonywać określone prace z zakresu realizacji żywienia w obiektach zbiorowego wyżywienia lub w gospodarstwie domowym. 

 

Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych

 

Zadania egzaminacyjne będą opracowywane na podstawie zadania o treści ogólnej sformułowanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu. Treść ogólna umożliwia przygotowanie nieskończenie wielu różnorodnych zadań egzaminacyjnych, wynikających z różnorodności zleceń na usługi żywieniowe, preferencji żywieniowych różnych grup konsumentów, obiektów zbiorowego żywienia, ofert kulinarnych oraz prac z zakresu organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub gospodarstwie domowym.
 

W zadaniu egzaminacyjnym będą przedstawione wymagania dotyczące realizacji i wykonania określonych prac z zakresu organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub gospodarstwie domowym. Wymagania te mogą być przedstawione w formie:
− opisu zakresu prac związanych z organizacją i prowadzeniem żywienia z uwzględnieniem rodzaju i liczby konsumentów, czasu i miejsca realizacji, oferty kulinarnej,
− opisu miejsca prowadzenia żywienia i załączonego zlecenia na usługi żywieniowe,
− załączonego zlecenia na usługi żywieniowe.

 

Rozwiązanie zadania będzie obejmować:

 

1. Opracowanie projektu realizacji prac z zakresu organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub gospodarstwie domowym.


2.
Wykonanie określonych prac dotyczących organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub gospodarstwie domowym w zakresie związanym z opracowanym projektem 

 

Ad.1. Projekt realizacji prac powinien zawierać w swej strukturze:

1.1. Założenia (dane do projektu realizacji prac, które odnaleźć należy w treści zadania i ewentualnie dokumentacji, która stanowi jej uzupełnienie).

1.2. Wykaz prac związanych z organizowaniem i prowadzeniem żywienia na podstawie zlecenia na usługi żywieniowe, z uwzględnieniem ich kolejności oraz oceny jakości żywienia, przedstawiony w formie np. listy prac lub schematu.


1.3. Opis sposobów realizacji prac określonych w wykazie w odniesieniu do założeń i zlecenia oraz możliwości przedsiębiorstwa gastronomicznego lub gospodarstwa domowego.


1.4. Efekty prac wchodzących w skład organizowania i prowadzenia żywienia zgodnie ze zleceniem na usługi żywieniowe.


1.5. Schematy blokowe organizacji i przebiegu określonego żywienia w określonych obiektach zbiorowego wyżywienia lub w gospodarstwie domowym. 

 

Struktura projektu realizacji prac, w zależności od zakresu zlecenia na usługi żywieniowe i obiektu gastronomicznego, w którym będą realizowane oraz założeń (danych określonych w zadaniu) może być różna od przedstawionej powyżej co do liczby elementów struktury i ich nazw, z zachowaniem algorytmu rozwiązania zadania. 

 

 

Kryteria oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:

- jakość założeń do projektu w odniesieniu do treści zadania i ewentualnych załączników,
− poprawność wykazu prac wchodzących w skład organizowania i prowadzenia żywienia z uwzględnieniem ich kolejności, zakresu zlecenia oraz oceny jakości żywienia,
− poprawność doboru sposobów realizacji prac, prowadzących do zorganizowania i przeprowadzenia żywienia w odniesieniu do wymagań określonych w zadaniu z uwzględnieniem warunków i miejsca ich realizacji, oceny jakości żywienia oraz efektów w odniesieniu do zlecenia,
− poprawność sporządzonych w formie schematów blokowych propozycji realizacji prac, dotyczących organizacji i przebiegu określonego żywienia w określonych obiektach zbiorowego wyżywienia lub w gospodarstwie domowym, w określonych warunkach
oraz
− przejrzystość struktury projektu,
− logikę układu przedstawianych treści,
− poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
− formę i sposób przedstawienia treści w projekcie. 

 

Ad.2. Wykonanie określonych prac dotyczących organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub gospodarstwie domowym w zakresie związanym z opracowanym projektem, ujęte w treści ogólnej zadania, wchodzące w skład rozwiązania zadania, możliwe będzie dopiero po opracowaniu projektu realizacji prac.
Zakres wykonania prac związanych z organizowaniem i prowadzeniem żywienia określony
będzie w treści zadania egzaminacyjnego.

 

 

Kryteria oceniania efektów wykonanych prac będą uwzględniać:

- jakość wykonanych prac związanych z organizowaniem i prowadzeniem żywienia w określonym obiekcie zbiorowego wyżywienia lub gospodarstwie domowym w odniesieniu do zakresu określonego w zadaniu i propozycji rozwiązań przedstawionych w projekcie,
− jakość osiągniętych efektów wykonanych prac.

na górę