|
Jakie wiadomości i umiejętności
będą sprawdzane na egzaminie?
Na egzaminie będą
sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały
zapisane w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla danego
zawodu.
Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu
technik
żywienia i gospodarstwa domowego
Etap pisemny egzaminu
obejmuje:
Część I - zakres
wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1.
Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów,
instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji
technicznych i technologicznych, a w szczególności:
1.1. Stosować nazwy i pojęcia
właściwe dla gastronomii i gospodarstwa domowego,
czyli:
-
stosować nazwy
surowców i półproduktów, np.: imbir, ciasto francuskie,
kasza jaglana, biodrówka, farsz,
-
stosować nazwy
czynności, np.: rozdrabnianie, spinanie drobiu,
faszerowanie, stosować nazwy potraw i napojów, np.: bryzol,
sos beszamelowy, galantyna, kruszon,
-
stosować nazwy
technik sporządzania potraw, np.: gotowanie, blanszowanie,
grillowanie, garnirowanie,
-
stosować nazwy
maszyn, urządzeń, drobnego sprzętu i zastawy stołowej,
wykorzystywanych w gastronomii oraz gospodarstwie domowym,
np.: piec konwekcyjny, bemar, mikser, goblet,
-
stosować nazwy i
pojęcia z zakresu gastronomii, np.: produkcja
gastronomiczna, obróbka termiczna, ocena organoleptyczna,
-
stosować pojęcia z
zakresu gospodarstwa domowego, np.: przechowywanie żywności,
konserwacja odzieży, zagospodarowanie terenu wokół domu.
1.2. Rozróżniać surowce
spożywcze pod względem towaroznawczym, przydatności
kulinarnej i wartości odżywczej,
czyli:
-
rozróżniać surowce
spożywcze pod względem towaroznawczym, np.: kawa – używka,
pieprz – przyprawa, masło – tłuszcz pochodzenia zwierzęcego,
-
rozróżniać surowce
spożywcze pod względem przydatności kulinarnej, np.: warzywa
do sporządzania surówek, tłuszcz do smażenia różnych potraw,
odpowiedni rodzaj mąki do ciasta,
-
rozróżniać
składniki odżywcze w pożywieniu, np.: białko, węglowodany,
tłuszcze, witaminy,
-
rozróżniać surowce
spożywcze pod względem wartości odżywczej, np.: surowce o
wysokiej zawartości białka (mięso, rośliny strączkowe, jaja,
ryby), o wysokiej zawartości witaminy C (papryka, kapusta
biała, czarna porzeczka), produkty węglowodanowe (przetwory
zbożowe, cukier, miód),
-
rozróżniać źródła
składników pokarmowych w codziennym żywieniu, np.: źródła
witaminy B1 – produkty zbożowe, wątroba, drożdże, źródła
żelaza – wątroba, kaszanka, nasiona strączkowe.
1.3. Określać warunki
przechowywania i magazynowania surowców, półproduktów,
wyrobów kulinarnych,
czyli:
-
określać warunki (m.in. czas, temperaturę, wilgotność)
przechowywania i magazynowania surowców, np.: mąki ,
ziemniaków, jaj, mięsa,
-
określać warunki przechowywania i magazynowania
półproduktów, np.: ciasta francuskiego, mrożonek warzywnych,
pierogów,
-
określać warunki przechowywania wyrobów kulinarnych, np.:
wyrobów garmażeryjnych, sałatek, deserów.
1.4.
Rozróżniać techniki sporządzania oraz podawania potraw i
napojów,
czyli:
-
rozróżniać techniki
sporządzania potraw, np.: gotowanie tradycyjne, pieczenie w
piecu konwekcyjnym, smażenie w małej ilości tłuszczu,
-
rozróżniać techniki
sporządzania napojów, np.: shakerowanie, mieszanie, parzenie
kawy, parzenie herbaty,
-
rozróżniać techniki
podawania potraw, np.: serwis talerzowy, serwis z użyciem
półmisków, serwowanie zup,
-
rozróżniać techniki
podawania napojów, np.: serwis z butelek i karafek, serwis z
dzbanków.
1.5. Rozróżniać i klasyfikować
potrawy i napoje kuchni polskiej, regionalnej i innych
narodów,
czyli:
-
rozróżniać surowce charakterystyczne dla kuchni polskiej, np.:
grzyby (kurki), kapusta kwaszona, ogórki kiszone, ryby
(lin), dziczyzna (zając), miód,
-
rozróżniać potrawy kuchni polskiej, np.: żur, barszcz biały,
bigos, kiełbasa biała w sosie polskim, gołąbki,
-
klasyfikować
potrawy kuchni regionalnych, np.: kwaśnica i kluski scykane
z regionu podhalańskiego, pampuchy z Wielkopolski, szczupak
po warmińsku, czarna polewka ze Śląska,
-
rozróżniać napoje kuchni różnych regionów, np.: podpiwek z
kuchni polskiej, sorbet z arabskiej, sangria z hiszpańskiej,
-
rozróżniać specjalności kuchni różnych regionów świata, np.:
pizza i spaghetti z Włoch, musaka z Grecji, paella z
Hiszpanii, zupa cebulowa z Francji,
-
klasyfikować zestawy potraw i napojów charakterystycznych
dla kuchni różnych regionów, np.: kaczka po poznańsku i
pyzy, golonka po bawarsku i piwo, ślimaki po prowansalsku i
wino białe.
1.6. Dobierać surowce,
przyprawy i techniki wykonywania potraw w zależności od
rodzaju diety,
czyli:
-
dobierać surowce zalecane w poszczególnych dietach, np.: w
diecie lekkostrawnej - chude mięso, chude ryby,
-
dobierać przyprawy w zależności od rodzaju diety, np.:
liście laurowe, ziele angielskie, koper w diecie
wysokobiałkowej, koper zielony, majeranek w diecie
lekkostrawnej,
-
dobierać techniki wykonywania potraw w zależności od rodzaju
diety, np.: gotowanie na parze, pieczenie na ruszcie lub w
pergaminie w diecie odchudzającej, gotowanie w wodzie lub na
parze, duszenie i pieczenie bez dodatku tłuszczu w diecie
podstawowej,
-
dobierać potrawy do rodzajów diet, np. w diecie
lekkostrawnej zupy na słabych wywarach.
1.7. Określać zasady
sprawowania opieki nad dziećmi, chorymi i niepełnosprawnymi
w rodzinie,
czyli:
-
określać zasady sprawowania opieki nad dziećmi, chorymi i
niepełnosprawnymi w rodzinie, np.: zasadę zaspokajania
potrzeb fizjologicznych (potrzeby jedzenia, snu) oraz
psychicznych (potrzeby kontaktu emocjonalnego, potrzeby
bezpieczeństwa, potrzeby poznawczej, potrzeby akceptacji,
potrzeby aktywności), zasadę rozwijania samodzielności,
zasadę integracji osób zdrowych i sprawnych z chorymi i
niepełnosprawnymi.
1.8. Określać zasady i metody
zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych
i pokonsumpcyjnych,
czyli:
-
określać zasady zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych, np.:
dotyczące rodzajów zbiorników do ich gromadzenia,
segregacji, czasu przechowywania, wywozu, dezynfekcji,
-
określać zasady zagospodarowania odpadów pokonsumpcyjnych,
np.: dotyczącegromadzenia, usuwania, wymogów sanitarnych,
-
określać metody zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych, np.:
biologiczne, mechaniczne,
-
określać metody zagospodarowania odpadów pokonsumpcyjnych,
np.: mechaniczne (rozdrabnianie młynkiem), chemiczne
(utylizacja)
na
górę
2.
Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Obliczać wartość odżywczą
i energetyczną potraw i posiłków,
czyli:
-
obliczać wartość
odżywczą potraw i posiłków na podstawie danych mas surowców
i porcji oraz zawartości składników pokarmowych w 100 g
poszczególnych surowców, np.: zawartość białka w kotlecie
mielonym, zawartość witaminy C w surówce z pomidorów,
zawartość węglowodanów w zestawie obiadowym (porcja
kurczaka, ryż, mizeria z ogórków, sok z marchwi),
-
obliczać wartość
energetyczną potraw i posiłków na podstawie danych wartości
energetycznych surowców lub danych dotyczących ilości
białek, tłuszczów i węglowodanów w poszczególnych surowcach
oraz wielkości porcji, np.: porcji ryby po grecku, sałatki
warzywnej, zestawu obiadowego (kotlety mielone z dorsza,
ziemniaki, surówka z kapusty białej).
2.2.
Określać kolejność wykonywanych czynności w procesie wytwarzania
wyrobów
kulinarnych,
czyli:
-
określać kolejność
wykonywanych czynności w procesie wytwarzania wyrobów
kulinarnych, np.: kotleta schabowego, surówki z marchwi i
jabłka, zestawu obiadowego złożonego ze zrazów wołowych,
kaszy gryczanej i sałaty ze śmietaną.
2.3. Kalkulować ceny potraw,
napojów, całodziennego wyżywienia i innych usług,
czyli:
-
kalkulować ceny
potraw, np.: zupy pomidorowej, jajecznicy,
-
kalkulować ceny
posiłków, np.: zestawu obiadowego (krupnik, stek barani,
surówka z marchwi i chrzanu), zestawu kolacyjnego (fasolka
po bretońsku, pieczywo, herbata),
-
kalkulować ceny
napojów, np.: kawy po irlandzku, herbaty, porcji ponczu,
dowolnego koktajlu, lampki wina,
-
kalkulować ceny
całodziennego wyżywienia, np.: śniadania (lane kluski na
mleku, pieczywo mieszane, twarożek ze szczypiorkiem, kawa),
obiadu (zupa kalafiorowa, befsztyk po angielsku, ziemniaki
pieczone, buraczki), kolacji (pizza meksykańska, pomidory z
mozzarellą, kawa),
-
kalkulować
podstawowe koszty związane z produkcją gastronomiczną, np.:
obliczać koszty zużycia wody, koszty zużycia energii
elektrycznej,
-
kalkulować koszty
związane z usługami, np.: koszt obsługi kelnerskiej, koszt
usługi cateringowej.
2.4. Dobierać menu do rodzaju
przyjęcia,
czyli:
-
dobierać menu na przyjęcia typu angielskiego, np.: bankiet
angielski, przyjęcie koktajlowe, przyjęcie bufetowe,
-
dobierać menu na przyjęcia zasiadane, np.: menu na przyjęcie
weselne, na przyjęcie imieninowe, na studniówkę,
-
dobierać menu na przyjęcia typu mieszanego, np. garden
party.
2.5. Dobierać maszyny,
urządzenia i zastawę stołową do ilości i rodzaju przetwarzanych
surowców i liczby konsumentów,
czyli:
-
dobierać maszyny do ilości i rodzaju przetwarzanych
surowców, np.: do ręcznego i maszynowego krojenia warzyw, do
ręcznego i mechanicznego mielenia mięsa, do ręcznego i
mechanicznego ubijania białek, do ręcznego i mechanicznego
mieszania surówek,
-
dobierać zastawę stołową do rodzaju potraw i liczby
konsumentów, np.: proste nakrycie do kolacji dla dwóch osób,
odświętne nakrycie do obiad weselnego.
2.6. Stosować zasady
funkcjonalnego i estetycznego wyposażania obiektów zbiorowego
wyżywienia i zakwaterowania oraz gospodarstw domowych,
czyli:
-
stosować zasady funkcjonalnego i estetycznego wyposażania
obiektów zbiorowego wyżywienia i zakwaterowania, np.: zasady
dotyczące doboru mebli do charakteru i przeznaczenia
pomieszczeń, wystroju wnętrz, zastawy i bielizny stołowej,
-
stosować zasady funkcjonalnego i estetycznego wyposażenia
gospodarstw domowych, np.: zasady dotyczące doboru
kolorystyki wnętrza pomieszczenia do jego przeznaczenia,
doboru dekoracji.
2.7. Dobierać działania
marketingowe do sprzedaży usług żywieniowych,
czyli:
-
dobierać działania marketingowe do strategii produktu –
usług żywieniowych, np.: modyfikowanie karty dań
(wprowadzanie dań wegetariańskich), wprowadzanie usług
dodatkowych (występy kabaretów, wieczorki jazzowe),
-
dobierać działania marketingowe do strategii ceny usług
żywieniowych, np.: stosowanie rabatów ilościowych (przy
zakupie 5 pizz – 1 gratis), wprowadzenie karty stałego
klienta uprawniającej do zniżek,
-
dobierać działania marketingowe do strategii dystrybucji
usług żywieniowych, np.: zmniejszenie liczby pośredników
(dostawców), wybór tańszych dostawców,
-
dobierać działania marketingowe do strategii promocji usług
żywieniowych, np.: reklama telewizyjna renomowanego zakładu,
reklama małego pensjonatu w lokalnej prasie.
na
górę
3.
Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska, a w szczególności:
3.1.
Stosować przepisy sanitarne, bezpieczeństwa żywności,
bezpieczeństwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
obowiązujące w obiektach
zbiorowego wyżywienia i gospodarstwie domowym,
czyli:
-
stosować przepisy sanitarne dotyczące, np.: profilaktycznych
badań lekarskich pracowników, pobierania i przechowywania
próbek potraw, przechowywania sprzętu zmechanizowanego i
drobnego sprzętu produkcyjnego,
-
stosować przepisy bezpieczeństwa żywności dotyczące, np.:
izolacji surowców i gotowych potraw, wyparzania jaj,
higienicznych zasad wykańczania, porcjowania i wydawania
potraw,
-
stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące
np.: obsługi urządzeń elektrycznych zgodnie z instrukcją
obsługi, przestrzegania zasad korzystania z urządzeń
gazowych, przestrzegania ładu i porządku na stanowisku
pracy,
-
stosować środki ochrony osobistej, np.: odzież ochronną,
obuwie, nakrycie głowy, stosować przepisy ochrony
przeciwpożarowej, np.: płonącego tłuszczu nie gasić wodą
tylko stłumić ogień, odcinając dostęp tlenu, w przypadku
pożaru instalacji gazowej zamknąć zawór gazowy,
-
stosować przepisy ochrony środowiska dotyczące, np.:
segregacji odpadów, recyklingu, stosowanie środków do mycia
ulegających biodegradacji, dezynfekcji.
3.2. Wskazywać zagrożenia dla
jakości gotowych potraw i napojów,
czyli:
-
wskazywać zagrożenia wpływające na jakość gotowych potraw,
np.: długi czas utrzymywania potraw w podgrzewaczach,
niehigieniczne wydawanie potraw, porcjowanie potraw w
niewłaściwym pomieszczeniu i niewłaściwej temperaturze,
-
wskazywać zagrożenia wpływające na jakość gotowych napojów,
np.: niewłaściwa temperatura przechowywania, zbyt długi czas
przechowywania od momentu wyprodukowania do momentu
ekspedycji,
-
wskazywać krytyczne punkty kontroli podczas całego cyklu
produkcyjnego, w których może nastąpić zanieczyszczenie
(biologiczne, chemiczne i mechaniczne) żywności, zgodnie z
zasadami systemu HACCP, np.: wybijanie jaj bezpośrednio do
ciasta (możliwość zanieczyszczenia biologicznego pałeczkami
Salmonella i mechanicznego cząstkami skorupki), używanie
brudnej maszynki do mielenia mięsa (możliwość
zanieczyszczenia biologicznego masy mielonej mięsnej
drobnoustrojami oraz zanieczyszczenia mechanicznego
pozostałościami po wcześniej przerabianym surowcu),
3.3 Wskazywać sposoby
udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu na stanowiskach
związanych z wykonywaniem potraw i innych wyrobów kulinarnych
oraz prowadzeniem
gospodarstwa domowego,
czyli:
-
wskazywać sposoby udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu
w wypadku przy pracy, np.: w razie oparzenia wrzątkiem,
skaleczenia,
-
wskazywać sposoby udzielania pomocy przedlekarskiej w razie,
np.: zaburzeń w oddychaniu, zasłabnięcia, zwichnięcia,
złamania kończyny,
-
wskazać sposoby udzielania pomocy przy zatruciu, np.:
zatruciu oparami chemicznymi, zatruciu tlenkiem węgla,
zatruciu pokarmowym.
na
górę
Część II - zakres
wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i
działalnością gospodarczą. Absolwent powinien umieć:
1.
Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów,
instrukcji, tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. Rozróżniać podstawowe
pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki
oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących
podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej,
czyli:
•
rozróżniać pojęcia z
obszaru funkcjonowania gospodarki, np.: rynek, popyt, podaż,
bezrobocie, inflacja,
•
rozróżniać pojęcia z
zakresu prawa pracy, np.: umowa o pracę, urlop, wynagrodzenie za
pracę,
•
rozróżniać pojęcia z
zakresu prawa podatkowego, np.: podatek dochodowy, podatek VAT,
akcyza, PIT,
•
rozróżniać pojęcia z
obszaru podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej, np.:
REGON, numer identyfikacji podatkowej-NIP, rachunek bankowy.
1.2.
rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej;
czyli:
•
rozróżniać dokumenty
związane z zatrudnieniem, np.: umowa o pracę, Kodeks pracy,
deklaracja ZUS,
•
rozróżniać dokumenty
związane z działalnością gospodarczą, np.: polecenie przelewu,
faktura, deklaracja podatkowa.
1.3.
identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i
uprawnień pracownika, pracodawcy, bezrobotnego i klienta.
czyli:
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia pracownika określone w
Kodeksie pracy, umowie o pracę, np.: prawo do urlopu, czas
pracy, wynagrodzenie za pracę,
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia pracodawcy określone w
Kodeksie pracy, umowie o pracę, względem ZUS, urzędu skarbowego,
np. terminowe wypłacanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek
ubezpieczenia zdrowotnego i emerytalnego, zapewnienie
bezpiecznych warunków pracy,
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia bezrobotnego na podstawie
Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, np.:
rejestracja w biurze pracy, zasady pobierania zasiłku, oferty
pracy dla bezrobotnych, w tym bezrobotnych absolwentów,
•
identyfikować i
analizować obowiązki i uprawnienia klienta podane w umowach
kupna-sprzedaży, z tytułu gwarancji, reklamacji przy zakupach
towarów i usług.
na górę
2.
Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1.
analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji,
poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i
wykonywaniem działalności gospodarczej;
czyli:
•
analizować oferty
urzędów pracy, placówek doskonalących w zawodzie oraz oferty
kursów zawodowych, dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych i
dostosowania ich do potrzeb rynku pracy,
•
analizować oferty
zakładów pracy, urzędów pracy, biur pośrednictwa dotyczące
poszukiwania pracownika i zatrudnienia, przedstawione w formie
ogłoszeń prasowych, internetowych, tablic ogłoszeń,
•
analizować informacje
związane z podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej zawarte, np.: w Kodeksie spółek handlowych, danych
z urzędu pracy na temat lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania
na usługi i towary.
2.2.
sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i
zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej;
czyli:
•
sporządzać dokumenty
związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem, np.: list
intencyjny, list motywacyjny, curriculum vitae,
•
sporządzić dokumenty
niezbędne przy uruchamianiu indywidualnej działalności
gospodarczej, np.: wniosek o zarejestrowanie firmy, zgłoszenie
do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON i urzędu
skarbowego o przyznanie numeru identyfikacji podatkowej-NIP,
•
sporządzić dokumenty
związane z wykonywaniem działalności gospodarczej, np.:
zgłoszenie do ZUS, polecenie przelewu, fakturę, księgę
przychodów i rozchodów.
2.3.
rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku
pracy.
czyli:
•
rozróżniać skutki
zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, np.:
opłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, prawo do
urlopu, wysokość podatku,
•
rozróżniać skutki
rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
bez wypowiedzenia, niezgodne z prawem, np.: przywrócenie do
pracy,
•
rozróżniać skutki
zawarcia i rozwiązania umowy o pracę dla pracodawcy, np.
wystawienie świadectwa pracy, odprowadzanie składek
pracowniczych, płacenie podatków, ustalenie wymiaru urlopów,
wypłacanie zaliczek.
na
górę
Etap praktyczny egzaminu
Etap
praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania
egzaminacyjnego wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji i wykonanie określonych prac z
zakresu
organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie
gastronomicznym lub
gospodarstwie domowym.
Absolwent
powinien umieć:
1.
Analizować zamówienia na usługi żywieniowe oraz dokumentacje
technologiczne i zlecenia na usługi żywieniowe dla potrzeb
organizacji i realizacji prac z zakresu żywienia.
2. Przygotowywać raporty żywieniowe.
3. Opracowywać zapotrzebowanie na surowce i półprodukty.
4. Dokonywać oceny jakości żywienia, ekspedycji potraw i
obsługi.
5. Dobierać metody i techniki wykonywania i ekspedycji potraw,
napojów i innych wyrobów kulinarnych.
6. Opracowywać projekty realizacji prac, w formie schematów
blokowych, z zakresu organizacji i przebiegu określonego
żywienia w określonych obiektach zbiorowego wyżywienia lub w
gospodarstwie domowym.
7. Wykonywać określone prace z zakresu realizacji żywienia w
obiektach zbiorowego wyżywienia lub w gospodarstwie domowym.
Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych
Zadania egzaminacyjne będą opracowywane na podstawie zadania o
treści ogólnej sformułowanego w standardzie wymagań
egzaminacyjnych dla zawodu. Treść ogólna umożliwia przygotowanie
nieskończenie wielu różnorodnych zadań egzaminacyjnych,
wynikających z różnorodności zleceń na usługi żywieniowe,
preferencji żywieniowych różnych grup konsumentów, obiektów
zbiorowego żywienia, ofert kulinarnych oraz prac z zakresu
organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie
gastronomicznym lub gospodarstwie domowym.
W zadaniu egzaminacyjnym będą przedstawione wymagania dotyczące
realizacji i wykonania określonych prac z zakresu organizacji i
prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub
gospodarstwie domowym. Wymagania te mogą być przedstawione w
formie:
− opisu zakresu prac związanych z organizacją i prowadzeniem
żywienia z uwzględnieniem rodzaju i liczby konsumentów, czasu i
miejsca realizacji, oferty kulinarnej,
− opisu miejsca prowadzenia żywienia i załączonego zlecenia na
usługi żywieniowe,
− załączonego zlecenia na usługi żywieniowe.
Rozwiązanie
zadania będzie obejmować:
1. Opracowanie projektu realizacji prac z zakresu
organizacji i prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie
gastronomicznym lub gospodarstwie domowym.
2. Wykonanie określonych prac dotyczących organizacji i
prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub
gospodarstwie domowym w zakresie związanym z opracowanym
projektem
Ad.1. Projekt
realizacji prac powinien zawierać w swej strukturze:
1.1. Założenia (dane do projektu realizacji prac, które
odnaleźć należy w treści zadania i ewentualnie dokumentacji,
która stanowi jej uzupełnienie).
1.2. Wykaz prac związanych z organizowaniem i
prowadzeniem żywienia na podstawie zlecenia na usługi
żywieniowe, z uwzględnieniem ich kolejności oraz oceny jakości
żywienia, przedstawiony w formie np. listy prac lub schematu.
1.3. Opis sposobów realizacji prac określonych w wykazie
w odniesieniu do założeń i zlecenia oraz możliwości
przedsiębiorstwa gastronomicznego lub gospodarstwa domowego.
1.4. Efekty prac wchodzących w skład organizowania i
prowadzenia żywienia zgodnie ze zleceniem na usługi żywieniowe.
1.5. Schematy blokowe organizacji i przebiegu określonego
żywienia w określonych obiektach zbiorowego wyżywienia lub w
gospodarstwie domowym.
Struktura projektu realizacji prac, w zależności od zakresu
zlecenia na usługi żywieniowe i obiektu gastronomicznego, w
którym będą realizowane oraz założeń (danych określonych w
zadaniu) może być różna od przedstawionej powyżej co do liczby
elementów struktury i ich nazw, z zachowaniem algorytmu
rozwiązania zadania.
Kryteria
oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:
- jakość założeń do projektu w odniesieniu do treści zadania i
ewentualnych załączników,
− poprawność wykazu prac wchodzących w skład organizowania i
prowadzenia żywienia z uwzględnieniem ich kolejności, zakresu
zlecenia oraz oceny jakości żywienia,
− poprawność doboru sposobów realizacji prac, prowadzących do
zorganizowania i przeprowadzenia żywienia w odniesieniu do
wymagań określonych w zadaniu z uwzględnieniem warunków i
miejsca ich realizacji, oceny jakości żywienia oraz efektów w
odniesieniu do zlecenia,
− poprawność sporządzonych w formie schematów blokowych
propozycji realizacji prac, dotyczących organizacji i przebiegu
określonego żywienia w określonych obiektach zbiorowego
wyżywienia lub w gospodarstwie domowym, w określonych warunkach
oraz
− przejrzystość struktury projektu,
− logikę układu przedstawianych treści,
− poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla
zawodu,
− formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
Ad.2. Wykonanie określonych prac dotyczących organizacji i
prowadzenia żywienia w przedsiębiorstwie gastronomicznym lub
gospodarstwie domowym w zakresie związanym z opracowanym
projektem, ujęte w treści ogólnej zadania, wchodzące w skład
rozwiązania zadania, możliwe będzie dopiero po opracowaniu
projektu realizacji prac.
Zakres wykonania prac związanych z organizowaniem i prowadzeniem
żywienia określony
będzie w treści zadania egzaminacyjnego.
Kryteria
oceniania efektów wykonanych prac będą uwzględniać:
- jakość
wykonanych prac związanych z organizowaniem i prowadzeniem
żywienia w określonym obiekcie zbiorowego wyżywienia lub
gospodarstwie domowym w odniesieniu do zakresu określonego w
zadaniu i propozycji rozwiązań przedstawionych w projekcie,
− jakość osiągniętych efektów wykonanych prac.
na górę
|