Kontrola i dekretacja dowodu księgowego
Przed przyjęciem dowodu do księgowania należy sprawdzić go pod względem:
- merytorycznym, czyli sprawdzić, czy operacja gospodarcza miała miejsce w rzeczywistosci;
- formalnym, czyli sprawdzić, czy dowód zawiera wszystkie elementy przewidziane przepisami prawa;
- rachunkowym, należy sprawdzić, czy obliczenia rachunkowe zostały wykonane przwidłowo.
Sprawdzenie dokumentu powinno być potwierdzone odpowiednią adnotacją umieszczoną na dowodzie o treści:
" Sprawdzono pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym".
Adnotacja ta musi być podpisana przez upoważnione osoby wyznaczone przez kierownika jednostki.
Kolejnym krokiem jest zadekretowanie dowodu księgowego, czyli umieszczenie na nim informacji, takich jak:
- datę dekrtacji;
- wskazanie numerów kont i stron tych kont (Wn lub Ma), na których należy księgować odpowiednie kwoty;
- podpis osoby upowaznionej do dekretacji dokumentu.
Przykład dekretu faktury VAT zakupu (symbole kont muszą być zgodne z Zakładowym Planem Kont jednostki.