Zespół Szkół Nr 2

im. Wojciecha Korfantego

ul. Poznańska 1a

44-335 Jastrzębie-Zdrój


tel.:
32 471 16 33

Aktywny i zdrowy tryb życia

Głównym celem przedmiotu Aktywny i zdrowy tryb życia jest budowanie prawidłowych nawyków żywieniowych oraz wprowadzenie zmian w stylu życia, które zapewnią dobre zdrowie przez długie lata.

Większość chorób przewlekłych to przede wszystkim wina stylu życia. Każdy z nas posiada geny, które mogą predysponować do różnych chorób. Jednak to, czy zachorujemy zależy od wielu czynników: naszej diety, jakości i ilości snu, poziomu stresu, ilości wypijanej wody i wielu innych czynników środowiskowych.

Sposób realizacji

Zajęcia są realizowane w oparciu o program autorski w dwóch działach tematycznych:

  • Moduł I – zdrowie fizyczne - prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna
  • Moduł II – zdrowie psychiczne i społeczne

Nieprawidłowe odżywianie, ale również brak aktywności fizycznej oraz stres - to trzy czynniki okazały się kluczowe podczas przeprowadzonej diagnozy potrzeb i oczekiwań, nie tylko uczniów, ale również nauczycieli, rodziców i pracowników administracyjnych. Możliwością programu są kompetencje osób uczących – są nimi nauczyciele przedmiotów zawodowych z kierunkowym lub podyplomowym wykształceniem: żywienie człowieka, a także pedagogicznym oraz nauczyciele wychowania fizycznego. Pewne etapy programu są realizowane przy udziale osób o różnych kwalifikacjach (np. psychologa). Atutem szkoły przydatnym podczas realizacji programu jest dobrze wyposażone zaplecze gastronomiczne oraz obiekty sportowe, jak bieżnia, orlik czy basen.

Moduł I - zdrowie fizyczne 

Styl życia

Zobacz w jaki sposób za pomocą stylu życia można wpłynąć na jego jakość i długość. 
Poznaj sekret długowieczności!

Zdrowe odżywianie

Jak poprawić pamięć i koncentrację oraz zwiększyć motywację za pomocą zmiany diety i stylu życia?

Dobrze funkcjonujący mózg decyduje o sprawności umysłowej, wpływa na naszą motywację, koncentrację i pamięć. Warto szczególnie o niego zadbać, kiedy czeka nas intensywna praca umysłowa, np. egzamin.

Zapoznaj się z poradnikiem żywieniowym DIETA DLA MÓZGU (link)

Okladka.jpg

Aktywność fizyczna

Bycie aktywnym fizycznie - to kluczowy element dłuższego, zdrowszego, szczęśliwszego życia. Aktywność fizyczna pomaga łagodzić stres i zapewnia ogólne dobre samopoczucie. Może też pomagać w osiągnięciu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała, oraz obniżać ryzyko przewlekłych chorób. Korzyści z aktywności fizycznej obejmują m.in.:

  • Pomoc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała;
  • Obniżanie ryzyka chorób serca, raka okrężnicy i cukrzycy typu II;
  • Pomoc w kontrolowaniu ciśnienia tętniczego krwi;
  • Kształtowanie i utrzymanie prawidłowej kondycji kości, mięśni i stawów;
  • Zwiększenie poziomu sprawności fizycznej;
  • Budowanie wytrzymałości i siły mięśni;
  • Poprawa elastyczności ciała, kształtowanie prawidłowej postawy;
  • Podwyższenie poczucia własnej wartości i poprawę samopoczucia;
  • Zmniejszenie odczuwania depresji i lęków.

Moduł II - zdrowie psychiczne i społeczne

Kilka prostych sposobów na stres

Każdy z nas wie czym jest stres. Niewielu jednak potrafi radzić sobie z tymi negatywnymi emocjami. Oto 5 prostych sposobów, które pozwolą nam zrelaksować się i zapomnieć o codziennych problemach.

1. Gorzka czekolada – zjedzenie 40 gram czekolady dziennie to skuteczny sposób na zwalczanie hormonu stresu. Pamiętajmy jednak, by wybierać tę z dużą ilością naturalnego kakao.

2. Zwierzęta – regularna opieka nad czworonogiem pomaga w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby oraz sprzyja produkcji oksytocyny – hormonu miłości. Udowodniono, iż właściciele zwierząt domowych są odporniejsi na lęki i depresję.

3. Guma bez cukru – badania naukowców nie pozostawiają wątpliwości, codzienne żucie gumy bezcukrowej sprzyja nie tylko higienie jamy ustnej lecz również obniża poziom kortyzolu – hormonu stresu.

4. Joga – umiejętnie praktykowana pozwala nam oczyścić ciało i umysł. Daje uczucie odprężenia, wyciszenia, a także stabilizuje ciśnienie krwi.

5. Odpowiednia ilość snu – brak wypoczynku często skutkuje obniżeniem nastroju i osłabieniem organizmu. Pozwól sobie na krótką drzemkę w ciągu dnia, dzięki niej zregenerujesz siły i przywrócisz równowagę swojemu organizmowi.

Jeśli nie wiesz jak poradzić sobie ze stresem - koniecznie przeczytaj poradnik 
Pokonaj stres (link)

pokonaj_stres.jpg

Szkoła Promująca Zdrowie