Zespół Szkół Nr 2

im. Wojciecha Korfantego

ul. Poznańska 1a

44-335 Jastrzębie-Zdrój


tel.:
32 471 16 33

Aktualność

II Mistrzostwa Szkoły w Debacie Oksfordzkiej

25 lis 2024, 08:38

Pomysł mistrzostw szkoły w debacie oksfordzkiej zrodził się na jednej z grup uczniowskich pod nazwą Fabryka Sztuki Myślenia, którą opiekuje się wicedyrektor Agata Tucka-Marek. Zaproszenie na spotkanie przyjął Rafał Jabłoński, dyrektor Instytutu Dziedzictwa i Dialogu - Łaźnia Moszczenica oraz naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój Monika Dudacy.

W finałowej debacie zmierzyły się dwie najlepsze drużyny. Dyskusja dotyczyła niełatwego problemu obniżenia wieku (16 lat), od którego obywatel może głosować w wyborach, a więc czynnego prawa wyborczego. W trakcie debaty padały ważkie argumenty zarówno za, jak i przeciw. Oceniano nie tylko wagę argumentów, ale również sztukę prowadzenia dyskusji i ogólne wrażenie, jakie wywarli mówcy.

Ostatecznie zwyciężyła drużyna, która przekonała jury, że prawo głosowania powinno przysługiwać od 18. roku życia. Uzasadniano, że młodsze osoby mogą nie mieć wystarczającej dojrzałości i doświadczenia, aby podejmować świadome decyzje wyborcze. Skład tej drużyny to: Angela Tarutin, Maja Nowak, Aleksandra Sitek, Anna Rutka i pani Karolina Pawlak. Jednak w głosowaniu publiczności to pogląd, o prawach wyborczych dla 16-latków zdobył więcej głosów. Do tego przekonywała ekipa w składzie: Amelia Drzewi, Magdalena Mazur, Ewa Sitkowska, Radosław Szuster i pani Karolina Pawlak. Nad przebiegiem debaty czuwało dwóch marszałków: Kamil Małysz i Jakub Dąbrowa.

Dyrektor „Korfantego” Ewa Mentel, podkreślała, że publiczne bronienie swoich racji nie jest sprawą łatwą.

- Chodzi nie tylko o znalezienie właściwych argumentów, ale również przezwyciężenie stresu oraz przestrzeganie dyscypliny czasowej wypowiedzi. Duże znaczenie ma też właściwa reakcja na to, co mówi drużyna przeciwna. Tego wszystkiego można nauczyć się właśnie podczas debaty oksfordzkiej - mówiła dyrektor.

O tym, że debata oksfordzka jest dobrym sposobem na rozwijanie umiejętności argumentacji, krytycznego myślenia oraz publicznego przemawiania mówił także Rafał Jabłoński, dyrektor Instytutu Dziedzictwa i Dialogu - Łaźnia Moszczenica.

- Sam, jeszcze jako student brałem udział w debatach oksfordzkich, które były organizowane w sali Sejmu Śląskiego. Podczas takich dyskusji młodzi ludzie po raz pierwszy mają kontakt z szerszą publicznością. Starają się przekonać do swoich racji jury, co nie jest łatwe. Poza tym nabierają pewności siebie, uczą się poprawnego wysławiania. Im więcej takich debat, tym lepiej - podsumował dyrektor Rafał Jabłoński.

Temat finałowej debaty, czyli obniżenie wieku uprawniającego do głosowania budzi wiele emocji i kontrowersji. Zwolennicy podkreślają, że młodzież jest coraz bardziej świadoma politycznie i społecznie, a wcześniejsze włączenie ich w proces demokratyczny może wzmocnić ich poczucie obywatelskiej odpowiedzialności. Przeciwnicy natomiast obawiają się, że 16-latkowie mogą nie mieć wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby podejmować świadome decyzje wyborcze. Niezależnie od stanowiska, debata na ten temat jest ważnym elementem kształtowania przyszłości demokracji w Polsce.

Katarzyna Barczyńska-Łukasik