Aktualność
Opowieść o Górnym Śląsku
30 maj 2016, 18:45
Oprócz wspomnianej już we wcześniejszym artykule wizyty na cmentarzu przy ulicy Francuskiej, uczniowie odwiedzili również inne miejsca. - Akademię Muzyczną jako przykład połączenia starej architektury z nowoczesnością. W budynku Akademii czasowo mieszkał W. Korfanty.
- Galerię Świat Neonów w Centrum Kultury im. K. Bochenek.
- Centrum Edukacyjne IPN “Przystanek Historia”. Tam mieliśmy okazję wysłuchać ciekawego wykładu o dramatycznych losach 3. Drużyny Harcerzy z Zabrza. Duże wrażenie zrobiła też bajeczna biel świeżo wyremontowanej siedziby IPN.
- Strefę Kultury gdzie Katowice są naprawdę Miastem Ogrodów.
- Tzw. Nowe Muzeum Śląskie zachwyca szczególnie wykorzystaniem starych, neogotyckich budynków kopalni “Ferdynand” do celów wystawienniczych. Oferta Muzeum jest bogata, my skupiliśmy się na następujących ekspozycjach:
- “Światło historii. Górny Śląsk na przestrzeni dziejów. ”Wystawa interaktywna,zmuszająca do samodzielnego zdobywania wiedzy o tożsamości regionu, sprawia, że muzeum przestaje kojarzyć się z nudą.
- “Galeria sztuki polskiej 1800-1945”, a więc m.in.Malczewski,Chełmoński, Kisling, Witkacy. Największe zainteresowanie wzbudziły dwa bliźniacze dzieła Aleksandra Gierymskiego “Żydówka z cytrynami” (drugi obraz wypożyczono z Muzeum Narodowego w Warszawie).
- Galeria śląskiej sztuki sakralnej od gotyku po sztukę nowożytną.
- Kolekcja Centrum Scenografii Polskiej-dekoracje,kostiumy,rekwizyty,m.in.prace T. Kantora, J. Szajny.
- Laboratorium Przestrzeni Teatralnych szczególnie zainteresowało klasę aktorsko-dziennikarską. Wystawa prezentuje dokonania teatru europejskiego od antyku po współczesność. Ponieważ uczniowie wraz z opiekunami Kingą Nikiel, Katarzyną Gibes i Tomaszem Domagałą są, oczywiście, frankofilami, więc najbardziej zachwyciła sztuka francuska-industrialne instalacje Carole Benzaken, a także polskie inspiracje art brut J.Dubuffet’a i związki J. Grotowskiego z teatrem francuskim.
Już tylko pobieżnie, z braku sił i czasu obejrzeliśmy kolekcję sztuki polskiej po 1945 roku, przystając dłużej przed pracami Z. Beksińskiego i Z. Libery, a także dziełami śląskiej sztuki nieprofesjonalnej. Jak zwykle najbardziej zachwyciła Grupa Janowska, ale iodkryty niedawno Ludwik Holesz ze Świerklan. A co najbardziej podobało się uczniom? Oto kilka odpowiedzi z ankiet: - “Akademia Muzyczna jak Hogwart”
- “morze tulipanów w Strefie Kultury”
- “kredens jak u babci”
- “ciemnia fotograficzna z PRL-u”
- “siedziba IPN”
- “ruchome fotografie”
- “prace Szajny nawiązujące do jego pobytu w Auschwitz”
- “ciekawe pomysły,interaktywność”
- “budynki kopalni jak pałace”
- "Światło historii.Chciałabym pokazać to dziadkom”.
Wizyta pozostawiła niedosyt i chęć ponownego odwiedzenia niezwykłego muzeum,gdzie przeszłość łączy się z teraźniejszością, a przemysłowy Śląsk staje się inspiracją. Katarzyna Gibes
|
|