|
Program eTwinning – europejska społeczność szkolna eTwinning to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. eTwinning to również doskonalenie zawodowe nauczycieli. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami – współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom Od września 2014 roku, istnieje również możliwość realizacji projektów wyłącznie z udziałem partnerów z tego samego kraju. eTwinning krajowy, bez barier językowych, pozwala nabrać wprawy i doświadczenia w realizacji projektów, zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej. Europejskie Odznaki JakościCo roku Centralne Biuro eTwinning przyznaje Odznaki Jakości za wybitne projekty eTwinning, które świadczą o osiągnięciu krajowego i europejskiego standardu. Nauczyciele Korfantego Emilia Antończyk za projekt “Slow food“ i Wiesława Dziendziel za projekt “Durch den Magen zur Deutschsprache” otrzymały dla szkoły Europejską Odznakę Jakości eTwinning.Takie wyróżnienie dostają nauczyciele i szkoły za pracę na najwyższym europejskim poziomie. Międzynarodowy projekt gastronomiczny "Slow food"Podczas zdalnego nauczania uczniowie klas gastronomicznych wzięli udział projekcie eTwinning pt. „Slow Food” wspólnie z uczniami z Włoch, Turcji i Chorwacji. Głównym celem projektu było przygotowanie potraw zgodnie z ideą Slow Food. Istotne zatem było zastosowanie nieprzetworzonych produktów, wytwarzanych w tradycyjny sposób, a także promowanie regionalnej kuchni. Slow Food to coraz popularniejsza filozofia życia, polegająca na celebrowaniu smaku potraw i nieśpiesznym delektowaniu się nim, ponadto chroniąca przed zapomnieniem lolalne potrawy. W projekcie wzięli udział uczniowie z klas 2eT, 3dT oraz 3aBS pod opieką pani Emilii Antończyk. Przygotowane zostały strony internetowe, książka kucharska, kalendarz z przepisami, logo, banery. Ponadto uczniowie mieli możliwość wzięcia udziału w grach, quizach i rozmowach online, doskonaląc tym samym słownictwo w języku angielskim. Podczas realizacji projektu wykorzystano całą gamę różnych narzędzi zdalnego nauczania, takich jak Adobe Spark, Book Creator, Padlet, LearningApps, Canva. Strony internetoweGłównym zadaniem było przygotowanie potraw regionalnych - zupy lub przystawki, dania głównego i deseru. Uczniowie swoją pracę udokumentowali w postaci stron internetowych, umieszczonych w aplikacji Padlet - Zobacz prezentacje wszystkich krajów (LINK) Ola Jarosiewicz z klasy 3dT przygotowała tradycyjny śląski rosół z makaronem. Utworzoną stronę z fotografiami przedstawiającymi kolejne etapy przygotowania potrawy, a także opis w języku angielskim można zobaczyć klikając w poniższy link lub zdjęcie.
Paulina Sypiół, Magdalena Szuścik, Weronika Krzyżaniak z klasy 2eT, Wiktoria Sak z klasy 3dT, a także Weronika Sioła z klasy 3aBS przygotowały typowe śląskie danie, bez którego nie obejdzie się żadna uroczystość w naszym regionie, czyli roladę, kluski śląskie i modrą kapustę. Przygotowaniem deseru zajęła się Julia Sitek z klasy 2eT, która zaprezentowała tradycyjną śląską kopę. Prezentacje potraw zostały wykonane w aplikacji Adobe Spark. Tłumaczeniem przepisów zajęły się Kamila Drozdek i Wiktoria Sak z klasy 3dT. Serdecznie podziękowania dla pani Katarzyny Śnieg, która czuwała nad poprawnością słownictwa branżowego języka angielskiego. Książka kucharskaUtworzono także Książkę kucharską, zawierającą wszystkie przepisy wykorzystując narzędzie Book Creator. KalendarzUczniowie Korfantego, wspólnie z uczniami z Włoch, Turcji i Chorwacji utworzyli kalendarz na 2020 rok, zawierający przepisy Slow Food charakterystyczne dla danych krajów. W przygotowaniu kalendarza w aplikacji Canva wzięła udział Nikol Kroczek z klasy 2eT. Zobacz prezentację kalendarza online (LINK) LogoUczniowie z każdej szkoły przygotowali logo projektu, a następnie w drodze konkursu zostało wybrane jedno wspólne logo promujące projekt Slow Food. W głosowniu brało udział ponad 80 uczniów i nauczycieli z każdego kraju. Naszą szkołę reprezentowała Iwona Fabisz z klasy 3dT, której praca zajęła 2 miejsce. Jako wspólne logo projektu wybrana została praca uczniów z Turcji (na logo widnieje serce z warzyw i owoców). Burza mózgówWykorzystując aplikację Mentimeter, uczniowie próbowali wspólnie ustalić co oznacza Slow Food. Natomiast korzystając z aplikacji Learning Apps, biorąc udział w interaktywnym quizie, uczestnicy projektu sprawdzili swoją wiedzę o Slow Food. Podczas rozwiązywania zadań i krzyżówek udoskonalili znajomość słów w języku angielskim związanych z żywnością. Spotkania onlinePodczas rozmów na czacie uczniowie mogli lepiej się poznać i przećwiczyć słownictwo w języku obcym. Na utworzonych forach tematycznych uczniowie i nauczyciele przedstawili swoje zainteresowania i pasje, dodatkową atrakcją było utworzenie awatara w aplikacji https://charactercreator.org/# i opublikowanie go zamiast zdjęcia. W tej części projektu, oprócz pozostałych uczestników, wzięli udział także Norbert Arendarski, Jan Kapłoński i Michał Sobczyk z klasy 2eT. Nauczyciele koordynujący projekt podczas wideokonferencji wymienili się doświadczeniem oraz dobrymi praktykami stosowanymi w swoich krajach w czasie zdalnego nauczania. W projekcie nie zabrakło także akcentu związanego z pandemią, gdyż bieżąca sytuacja znacząco wpłynęła na sposób pracy z uczniami. Na utworzonym forum zarówno uczniowie, jak i nauczyciele podzielili się emocjami, obawami i nadziejami, jakie odczuwali w tym trudnym okresie. BaneryNa zakończenie każda ze szkół uczestniczących utworzyła banery informujące o projekcie "Slow Food" wykorzystując aplikację Canva. Emilia Antończyk Krajowa Odznaka JakościMiędzynarodowy projekt eTwinning z języka niemieckiegoW marcu tego roku młodzież obecnej klasy II a i b LO rozpoczęła współpracę z rówieśnikami z Turcji oraz Słowacji. Wspólny projekt prowadzony w ramach eTwinningu Durch den Magen zur Deutschsprache - “Przez żołądek do serca, do nauki języka niemieckiego“ ma na celu połączenie przyjemnego z pożytecznym, czyli nauki języka niemieckiego z gotowaniem, dzięki czemu nauka będzie łatwiejsza i "smaczniejsza”. Uczniowie poznają nowe słownictwo z zakresu gotowania, artykułów spożywczych. W następnym etapach będą wymieniać się przepisami kulinarnymi, menu ze swoich stołówek szkolnych oraz w formie filmu zaprezentują swoje ulubione danie. Pierwsza część projektu została już zakończona. Młodzież wymieniła się zdjęciami i listami, w których dowiedziała się więcej o sobie, swojej szkole i mieście.Nasi uczniowie po raz pierwszy mieli okazję napisać listy do “prawdziwych“ znajomych w języku niemieckim i otrzymać odpowiedź na pytania zadane w listach. Obecnie trwa drugi etap polegający na przyswajaniu słownictwa poprzez tworzenie quizów w aplikacji Kahoot oraz Quizziz. Grupa języka niemieckiego korzystając ze szkolnych tabletów, otrzymanych w ramach programu “Kształcenie kompetencji niezbędnych na rynku pracy“, skonstruowała quizzy, które udostępniła swoim rówieśnikom z Turcji i Słowacji. Nauczyciele - koordynatorzy z Polski, Turcji i Słowacji mają nadzieję, że projekt przyniesie efekty w postaci większej motywacji do nauki języka niemieckiego. Wiesława Dziendziel Projekt "Durch den MagenzurDeutschsprache"Szlifowanie języka obcego tylko w sali lekcyjnej na dłuższą metę staje się zajęciem monotonnym i żmudnym. Aby zapobiec nudzie uczniowie z II a i b LO uczestniczyli w zajęciach kulinarno – językowych. Pod opieką p. Iwony Wewióry i p.Wiesławy Dziendziel uczniowie poznali recepturę ruskich pierogów, przygotowali farsz i oczywiście lepili pierogi. W trakcie tych czynności powtarzano zwroty i wyrażenia związane z wykonywanymi zadaniami oraz starano się je przy okazji zapamiętać w języku niemieckim. W ramach programu eTwinning grupa współpracuje z uczniami z Turcji i Słowacji. Projekt "Durch den MagenzurDeutschsprache" - przez żołądek do nauki języka niemieckiego ma na celu powiązanie przyjemnego z pożytecznym. Każda ze szkół biorących udział w projekcie przygotowała swoje wybrane potrawy , które zaprezentowała w postaci filmu na wspólnej platformie Twinspace dostępnej tylko dla uczestników projektu. Udział w projektach eTwinning urozmaica zwykłe zajęcia lekcyjne, wymaga dodatkowego wysiłku i co najważniejsze sprawia przyjemność uczniom i nauczycielowi. Krajowa Odznaka JakościZ radością informujemy, że Wiesława Dziendziel uzyskała Krajową Odznakę Jakości dla Zespołu Szkół nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju, za projekt "Durch den Magen zur Deutschsprache"- Przez żołądek do nauki języka niemieckiego. Krajowa Odznaka Jakości przyznawana jest przez Krajowe Biuro eTwinnig tym nauczycielom, których praca w ramach projektu osiągnęła wysoki poziom. Celem przyznawania Krajowej Odznaki Jakości jest wyróżnienie nauczycieli i szkół, za realizację ciekawych projektów spełniających szereg kryteriów:
Pomysł ten wzbudzał zainteresowanie lokalnej prasy. Ostatnio w kwietniowym numerze "Chwili dla Ciebie" ukazał się artykuł na temat tego projektu. Gratulujemy uczestnikom z klasy 2 A B LO wyróżnienia, gdyż uczniowie również otrzymają Odznakę Jakości. Wiesława Dziendziel Projekt "LOVE, EXPERIENCE and MORE FUN"W październiku 2019 roku grupa młodzieży klasy I a TP wraz z rówieśnikami z Litwy, Francji, Turcji i Słowacji rozpoczęła projekt prowadzony w ramach eTwinningu "LOVE, EXPERIENCE and MORE FUN". Celem działania jest, oprócz praktycznego wykorzystania języka angielskiego, poznawanie tradycji rodzinnych, kultur i zwyczajów krajów partnerskich. "Netherlands and Poland cooking project"W ramach upowszechniania rezultatów projektu "Przystanek Portugalia - zagraniczne praktyki zawodowe" nawiązana została współpraca ze szkołą w Holandii. Po przyjeździe ze stażu zagranicznego uczniowie pokazali krótkie filmy video, ukazujące przygotowanie typowego polskiego i portugalskiego dania. Młodzież z Holandii podzielił się typowymi przepisami kuchni holenderskiej. Małgorzata Lach |
|